Call To Action: Μάθετε (επιτέλους) τι είναι και πώς να τα χρησιμοποιήσετε αποτελεσματικά

   Χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά

Σε πολλά άρθρα μας αναφέρεται πολύ συχνά το Call to Action ή CTA ή Κουμπί Προτροπής. Γιατί τόσος ντόρος; Για όσους ασχολούνται με το marketing ή κάποια διαδικτυακή επιχείρηση, το CTA είναι ένας ροκ σταρ. Το δοκιμάζουμε, το σεβόμαστε και γνωρίζουμε ότι η αποτελεσματικότητά του μπορεί να σημαίνει σημαντικά έσοδα για την επιχείρησή μας.

Τι είναι το Call to Action;

To Call to Action αποτελεί ένα εικονίδιο/κουμπί ή link με ένα λεκτικό που προτρέπει τον χρήστη να κάνει click προκειμένου να ολοκληρώσει μία ενέργεια, όπως μία αγορά, μία εγγραφή ή ένα download. Σκοπός του είναι να τραβήξει το ενδιαφέρον του χρήστη αλλά και να του εξηγήσει σύντομα και όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρα τι θα συναντήσει μετά το click. Συνήθως τα συναντάμε σε ιστοσελίδες, landing pages και διαφημίσεις με banner. Το πιο απλό παράδειγμα είναι το “Αγοράστε το τώρα!”. Παρακάτω θα αναλύσουμε τις καλύτερες πρακτικές που θα σας βοηθήσουν τα όμορφα κουμπιά σας να αυξήσουν τις μετατροπές σας.

Χρησιμοποιήστε τα σωστά λεκτικά

Το κείμενό σας θα πρέπει να περιέχει δράση, να είναι σαφές και να μην είναι βαρετό. Θα πρέπει να επιλέξετε ένα λεκτικό που θα δώσει στο κοινό σας να καταλάβει γρήγορα ακριβώς περί τίνος πρόκειται και να ξεκινήστε το CTA σας με μία προτροπή για μια επιθυμητή πράξη. Αν για παράδειγμα έχετε e-shop μπορείτε να ξεκινήστε με λέξεις όπως “Απόκτησε”, “Παράγγειλε”, “Πρόλαβέ το” ενώ αν θέλετε εγγραφές στο Newsletter μπορείτε να χρησιμοποιήσετε λέξεις όπως “Εγγραφείτε” ή “Εγγραφή”. Σε κάθε περίπτωση το ρήμα που θα χρησιμοποιήσετε είναι πολύ σημαντικό και θα πρέπει να είναι ισχυρό και να περιλαμβάνει κάποια εντολή. Κι επειδή πολλά έχουν δει τα μάτια μας και τίποτα δεν είναι δεδομένο, να τονίσουμε ότι το CTA σας θα πρέπει να είναι σύντομο και περιεκτικό και συγκεκριμένα να μην ξεπερνά τις 5 λέξεις. Αν αισθάνεστε “τυχεροί», μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε κάτι έξω από τη σφαίρα του συνηθισμένου, χρησιμοποιώντας ένα πιο «τολμηρό» και ασυνήθιστο λεκτικό.

Με τη σωστή γραμματική

Όταν επιλέγετε λεκτικά, καλό είναι να επιλέγετε ένα ρήμα σε προστακτική (π.χ. “Απόκτησε”) αντί για ένα ουσιαστικό (π.χ. “Αγορά”). Η συνηθέστερη πρακτική είναι να επιλέγετε το β’ πρόσωπο σε ενικό ή πληθυντικό. Ο ενικός αριθμός, π.χ. “Κατέβασέ το” προσδίδει μεγαλύτερη οικειότητα ενώ ο πληθυντικός (“Κατεβάστε το”) δείχνει περισσότερο σεβασμό αλλά είναι πιο απρόσωπος. Θα σας συμβούλευα να προτιμάτε τον ενικό δεδομένης της φύσης του διαδικτύου, καλό είναι όμως να δείτε τι ταιριάζει στο ύφος σας, στην περίσταση, τι είναι περισσότερο εύηχο και να κάνετε δοκιμές. Μπορείτε επίσης να δοκιμάστε το α’ ενικό πρόσωπο, που κάνει τον χρήστη να αισθάνεται ότι δεν είναι άλλος ένας αριθμός στα στατιστικά σας αλλά ένα σημαντικό για εσάς πρόσωπο, σε αντίθεση με το β’ πρόσωπο που παραπέμπει περισσότερο σε πωλήσεις. Αν για παράδειγμα έχετε e-shop μπορείτε αντί για “Αποκτήστε το” να επιλέξετε το λεκτικό “Το θέλω”. Τέλος, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί σε ορθογραφικά λάθη, ένα από τα οποία συναντάμε συχνά είναι να μπαίνει αύξηση στην προστακτική δηλαδή «Απέκτησέ το» αντί για «Απόκτησέ το».

Το χρώμα μετράει

Το χρώμα που θα επιλέξετε έχει μεγάλη σημασία για το CTR του κουμπιού προτροπής σας. Πολύ γενικώς, το πράσινο και το πορτοκαλί είναι χρώματα που αποδίδουν. Αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία δεν είναι το χρώμα του CTA αλλά το πώς “δένει” με την ιστοσελίδα σας. Αν για παράδειγμα το φόντο σας είναι πράσινο, δεν θέλετε να επιλέξετε ένα επίσης πράσινο κουμπί αλλά ενδεχομένως ένα μωβ να κάνει καλύτερη αντίθεση. Διαβάστε ένα αναλυτικό άρθρο για την ψυχολογία των χρωμάτων στο marketing, που θα σας βοηθήσει να καταλάβετε την αίσθηση που προκαλούν συνήθως τα χρώματα στους χρήστες και σε κάθε περίπτωση ΤΕΣΤΑΡΕΤΕ!

Το σχήμα επίσης

Το σχήμα του κουμπιού σας μπορεί επίσης να παίξει ρόλο στην αποτελεσματικότητά του. Αυτά που επιλέγονται συνήθως είναι τα ορθογώνια ή τα στρογγυλεμένα ορθογώνια. Δεν μπορώ να σας πω ποιο θα πάει καλύτερα για εσάς καθώς και τα δύο σχήματα επιλέγονται συχνά ενώ κάποιο άλλο σχήμα μπορεί πάει καλύτερα για εσά;ς. Είναι κάτι που επίσης θα πρέπει να δοκιμάσετε μόνοι σας, λαμβάνοντας επίσης υπόψιν ότι θα πρέπει να δείτε ποιο ταιριάζει περισσότερο στο design σας. Σε δοκιμή που έκανε η εταιρεία ContentVerve, το στρογγυλεμένο πράσινο κουμπί πήγε καλύτερα από το μπλε ορθογώνιο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το ίδιο θα ισχύει και για εσάς. Προσωπικά προτιμώ τα στρογγυλεμένα εικονίδια, καθώς θεωρώ ότι είναι πιο εύκολα στο μάτι, καθοδηγούν την προσοχή περισσότερο στο κείμενο και λιγότερο στο σχήμα ενώ βρίσκω τις γωνίες κάπως “επιθετικές” και λιγότερο φιλικές.

Γράμματα για μύωπες 

Όταν πρόκειται για το CTA, το… μέγεθος μετράει. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όσο μεγαλύτερο είναι τόσο το καλύτερο. Τo CTA σας θα πρέπει να έχει αρκετά μεγάλα γράμματα (σε σχέση πάντα με το υπόλοιπο design της σελίδας σας) ώστε να τραβάει το βλέμμα αλλά να μην είναι και τεράστιο καθώς θα φαίνεται παράταιρο. Τα πολύ μεγάλα CTA επισκιάζουν το υπόλοιπο περιεχόμενο, μοιάζουν να μην ταιριάζουν με το σύνολο και συχνά μπερδεύουν το χρήστη και τον κάνουν να αισθάνεται άβολα, ακόμα και απειλητικά.

Η αίσθηση του κατεπείγοντος

Ένα Call to Action που δημιουργεί την αίσθηση του επείγοντος ή της προσφοράς, μπορεί να φέρει εντυπωσιακά CTR. Ακόμα και απλώς προσθέτοντας τη λέξη “τώρα” ή “σήμερα”, προκαλείτε στους χρήστες έναν φόβο ότι αν δεν βιαστούν θα χάσουν κάτι καλό. Στο marketing χρησιμοποιείται ο όρος FOMO (Fear of missing out) για να περιγράψει αυτό το συναίσθημα.

Ακολουθήστε τη ροή του χρήστη στην τοποθέτηση

Οι χρήστες σας (αν δεν ανήκετε στον αραβικό κόσμο) διαβάζουν την ιστοσελίδα σας από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά. Αυτό θα πρέπει να έχετε κατά νου ότνα τοποθετείτε κουμπιά στην ιστοσελίδα σας. Τα σημαντικά στοιχεία της σελίδας σας πάντα πρέπει να βρίσκονται ψηλά. Έτσι, όσο πιο σημαντικό είναι το Call to Action σας, σε τόσο πιο υψηλή θέση θα πρέπει να τοποθετηθεί. Ειδικά στην περίπτωση που έχετε έναν βασικό στόχο για conversion, όπως για παράδειγμα όταν έχετε μία ιστοσελίδα που σκοπό έχει να οδηγήσει τους χρήστες στο να κατεβάσουν ένα πρόγραμμα, τότε το CTA θα πρέπει να τοποθετηθεί πάνω από το fold (δηλαδή στο ορατό σημείο της σελίδας, όπου δεν χρειάζεται ο χρήστης να κάνει scroll down για να το δει).

Τηρήστε την ιεραρχία

Όταν έχετε αρκετά Call to Actions σε μία σελίδα, θα πρέπει να τηρηθούν κανόνες ιεραρχίας. Τα λιγότερο σημαντικά κουμπιά θα πρέπει να έχουν μικρότερο μέγεθος, λιγότερο εντυπωσιακά χρώματα και η θέση τους στην ιστοσελίδα να είναι λιγότερο εμφανής. Στην περίπτωση που υπάρχουν αρκετές επιλογές και αρκετά Call to Actions σε ένα σημείο, δώστε έμφαση σε ένα από αυτά, κατά προτίμηση αυτό που είναι πιο σημαντικό.

Πείτε τι προσφέρετε

Σκεφτείτε τι είναι αυτό που προσφέρετε στον χρήστη ή το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα και τοποθετήστε το στρατηγικά στο CTA σας. Συχνά χρησιμοποιείται  η λέξη “δωρεάν”, που δίνει έμφαση στην προσφορά σας σύντομα και απλά. Αν μία λέξη δεν φτάνει για να περιγράψετε τα οφέλη της προσφοράς σας, μπορείτε το κάνετε στο κείμενο ή το banner που πλαισιώνει το CTA σας.

Οπτικά εφέ

Τα οπτικά εφέ μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στα clicks που δέχεται το CTA σας αλλά θα πρέπει να τα χρησιμοποιείτε με φειδώ.  Ένα βελάκι ή ένα εικονίδιο μπορεί να αυξήσει ή να μειώσει το CTR σας και είναι πολύ δύσκολο να προβλέψετε τι από τα δύο θα γίνει αν δεν τα δοκιμάσετε πρώτα. Αν δεν είστε σε θέση να κάνετε δοκιμές, καλύτερα να αφήσετε τα κόλπα και να επιλέξετε ένα απλό δημιουργικό, που θα αναγνωρίζεται εύκολα.

Χρησιμοποιήστε αριθμούς

 

Μη διστάσετε να δοκιμάσετε να χρησιμοποιήσετε αριθμούς στο Call to action σας. Όπως και στους τίτλους των άρθρων, έτσι και στα CTA, οι αριθμοί τραβούν το μάτι και δίνουν μία σαφήνεια ως προς το τι θα ακολουθήσει. Μπορείτε για παράδειγμα να βάλετε την τιμή ενός προϊόντος, την έκπτωση ή κάτι που δείχνει την ποσότητα ή τη διάρκεια μιας παροχής.

 

Συντάκτης: Μαρία Κρητικού

Facebook
Twitter
LinkedIn

Τελευταία Άρθρα

   Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτάΗ περίοδος της Black Friday έχει εξελιχθεί σε μια από τις πιο σημαντικές εμπορικές στιγμές για τους εμπόρους στην Ελλάδα. Αν

18 Νοεμβρίου, 2024

   Χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτάΓνωρίζετε για τα first-party data; Αν όχι….. ρίξτε μια ματιά παρακάτω για να μάθετε τι ακριβώς είναι και πώς αξιοποιούνται! Τα

31 Οκτωβρίου, 2024

Το πιο γνωστό ελληνικό βιβλίο για κερδοφόρα E-Shops