Ο απόλυτος οδηγός για τον εντοπισμό κακών backlinks

   Χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά

Στο παρακάτω άρθρο, θα δούμε πραγματικά παραδείγματα αφύσικων συνδέσμων και θα σας βοηθήσουμε να προσδιορίσετε με σαφήνεια πότε πρέπει να απορριφθεί ένα backlink.

Ως γνωστόν, η ποιότητα των backlinks επηρεάζει σε τεράστιο βαθμό την επιτυχία του off-page SEO, οπότε είναι σημαντικό να ελέγξουμε από ποια sites προέρχονται, αν αυτά έχουν authority, αν είναι μηδαμινής αξίας, ακόμα και αν έχουμε αποκτήσει χιλιάδες επικίνδυνα backlinks που μας φόρτωσαν οι ανταγωνιστές μας ως μέρος της black-hat SEO στρατηγικής τους.

Θυμηθείτε ότι, για να έχετε ένα καθαρό site που θα πετύχει υψηλές κατατάξεις στη Google, πρέπει να κάνετε δύο βήματα όσον αφορά στα backlinks. Πρώτον, να βρείτε ποια από αυτά είναι προβληματικά. Δεύτερον, να τα απορρίψετε αφαιρώντας τα ή κάνοντάς τα disavow.

Ο έλεγχος των backlinks είναι λίγο dirty job, αλλά κάποιος πρέπει να την κάνει και εδώ θα δούμε πώς μπορεί να γίνει σχετικά εύκολα και γρήγορα. Μπορεί σε κάποιους ο έλεγχος των backlinks να ακούγεται ξεπερασμένος, αλλά δεν είναι!

Τι κάνουμε με τα προβληματικά backlinks;

Προτού μιλήσουμε για το πώς θα βρείτε τα προβληματικά backlinks, καλό είναι να γνωρίζετε σε τι αποσκοπεί αυτή η διαδικασία. Επειδή το προφίλ των backlinks ενός site πρέπει να είναι «καθαρό», δηλαδή σχετικό με τον τομέα του και να προέρχεται από sites με υψηλό authority, αν ένα backlink δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις, τότε θα βλάψει τις οργανικές κατατάξεις και μπορεί να οδηγήσει ακόμα και στο penalty της Google.

Για να μη συμβεί αυτό, πρέπει να ακολουθήσετε τα παρακάτω βήματα:

  1. Βρείτε τα backlinks που είναι προβληματικά.
  2. Επικοινωνήστε με το site που έχει το κάθε link και ζητήστε από τον υπεύθυνο να το αφαιρέσει. Σας συνιστούμε αυτή η επικοινωνία να είναι ευγενική και να μην απειλείτε τον υπεύθυνο με report στη Google.
  3. Είναι πολύ πιθανό ο υπεύθυνος να μην σας απαντήσει καν. Το να έχετε απαντήσεις στο 10-20% των email σας θεωρείται επιτυχία. Συχνό φαινόμενο είναι, επίσης, να σας ζητήσουν χρήματα, για να αφαιρέσουν το link. Αν συμβεί κάτι τέτοιο ή δεν πάρετε απάντηση, μην απελπίζεστε! Μπορείτε να προχωρήσετε και χωρίς τη συναίνεση του site στην απόρριψη του link μέσω disavow. Πρόκειται για μια απλή διαδικασία, στην οποία φτιάχνετε μια λίστα με όλα τα links (URLs ή domains) που δε θέλετε η Google να λάβει υπόψη, και την ανεβάζετε εδώ.

Πώς θα βρω τα backlinks μου;

Υπάρχουν διάφορα εργαλεία, στα οποία μπορείτε να βρείτε μια λίστα με τις διευθύνσεις που έχουν links προς το site σας. Για παράδειγμα, υπάρχει το Ahrefs, το Link Explorer του Moz, το Ubersuggest, αλλά μπορείτε να τα δείτε και στο Search Console.

Σε όλα αυτά τα εργαλεία, θα σας εμφανιστεί μια λίστα με όλα τα URLs, τα οποία μπορείτε να ομαδοποιήσετε ανά domain. Το θέμα, βέβαια, είναι πώς από όλα αυτά τα backlinks θα μπορέσετε να αντιληφθείτε ποια είναι τα προβληματικά, τα οποία πρέπει να αφαιρεθούν ή να γίνουν disavow. Διαβάστε παρακάτω, για να βοηθηθείτε!

Ποια χαρακτηριστικά έχουν οι κακοί σύνδεσμοι;

Πριν προχωρήσουμε στην ανάλυση των κατηγοριών των προβληματικών backlinks, ας δούμε ποια είναι τα δύο σημαντικότερα γενικά χαρακτηριστικά τους:

Έχουν anchor text

Είστε μπροστά στην οθόνη σας και βλέπετε μία ατελείωτη σειρά backlinks, και σκέφτεστε από πού να ξεκινήσετε τον εντοπισμό των κακών συνδέσμων.

Υπάρχει μια απλή απάντηση: anchor text.

Το backlink που περιέχει λέξεις-κλειδιά είναι πολύ πιθανό ότι περιέχει κακό σύνδεσμο. Γιατί; Τα backlinks με anchor text είναι ένα πολύ καλό εργαλείο για το SEO, όμως είναι σχετικά σπάνιο ένας ιστότοπος να στέλνει link προς τη σελίδα σας με συγκεκριμένο anchor text με βάση το keyword, στο οποίο στοχεύετε.

Τα περισσότερα σωστά backlinks που έχουν χτιστεί με φυσικότητα έχουν συνήθως anchor text, όπως:

  • «Κάντε κλικ ΕΔΩ»,
  • «Iστοσελίδα»,
  • «Eδώ»
  • Tην επωνυμία ή το domain σας.

Στα παραδείγματα των προβληματικών συνδέσμων που θα ακολουθήσουν, γίνεται σαφές ότι τα περισσότερα από αυτά έχουν χτιστεί με βάση anchor text.

Είναι άσχετα με τη σελίδα σας

Για να δίνει αξία στο site σας ένα backlink, πρέπει να προέρχεται από σελίδα, η οποία είναι σχετική με αυτό.

Για παράδειγμα, ένα backlink από blog, το οποίο ασχολείται με το design, είναι θετικό, αν στέλνει σε site που πουλάει έπιπλα ή διακοσμητικά. Αν, όμως, στέλνει σε site που πουλάει μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, είναι παντελώς άσχετο και δεν το ωφελεί καθόλου.

Προέρχονται από sites με χαμηλό authority

Το κυριότερο χαρακτηριστικό των προβληματικών backlinks είναι ότι προέρχονται από sites, τα οποία δεν είναι αξιόπιστα, έχουν χαμηλό authority, κακή αισθητική και γενικά φαίνονται spammy.

Φυσικά, δεν είναι πάντα εύκολο να καθοριστεί το πότε ένα site είναι spammy, καθώς αυτό κρίνεται πολλές φορές ανά περίπτωση. Γι’ αυτό, συγκεντρώσαμε τις γνωστότερες κατηγορίες προβληματικών backlinks, ώστε να μπορείτε να τις αναγνωρίσετε.

Κατηγορίες κακών backlinks

1. Παραβιασμένα (χακαρισμένα) site

Το πρώτο παράδειγμα είναι από ένα παραβιασμένο site.

 

Πρόκειται για ένα κανονικότατο site, το laurakalister.com, το οποίο όμως είναι εμφανώς χακαρισμένο. Στο blog του περιέχει άρθρα άσχετα μεταξύ τους, άσχετα με το περιεχόμενο του site, τα οποία είναι κλασσικές περιπτώσεις clickbait. Τα άρθρα περιέχουν πολλούς συνδέσμους με λέξεις-κλειδιά και anchor text. Πολλά από αυτά δε, δεν βγάζουν κανένα νόημα.

Χωρίς τον παραμικρό δισταγμό, καλό είναι απαλλαγείτε από τέτοια backlinks, καθώς, αν η Google κάνει έλεγχο, θα τα βρει και αυτό θα έχει αντίκτυπο στις κατατάξεις του site σας.

2. Sites με περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας

Υπάρχουν site, τα οποία αποκαλούνται «content farms», καθώς ο σκοπός τους είναι να δέχονται άρθρα χαμηλής ποιότητας που περιέχουν links. Εκεί συναντάμε εντελώς άσχετα άρθρα μεταξύ τους. Τέτοια link πρέπει να τα κάνουμε disavow, γιατί όχι μόνο δεν προσφέρουν τίποτα, αλλά μπορούν και να μας βλάψουν.

Πώς θα ανακαλύψετε τα backlinks από τέτοια sites; Αναζητήστε anchor text με βάση συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά στη λίστα με τα backlinks σας και, στη συνέχεια, σαρώστε τα domain names, στα οποία συνδέονται. Ψάξτε για οτιδήποτε είναι εντελώς άσχετο, για παράδειγμα ένα site για μωρά, ενώ το anchor text είναι για ανταλλακτικά αυτοκινήτων.

3. Σελίδες με links

Το site αυτό είναι ένα τυπικό παράδειγμα μιας σελίδας που έχει φτιαχτεί αποκλειστικά, για να καταχωρίζει links. Οι σύνδεσμοι σε αυτούς τους τύπους σελίδων δεν είναι απαραίτητα πληρωμένοι, αλλά σίγουρα δεν είναι φυσικοί. Ενδέχεται να υπήρχε περίπτωση ανταλλαγής συνδέσμων, ωστόσο, λάβετε υπόψη ότι η Google δεν καλοβλέπει τις ανταλλαγές links.

Έτσι, προκύπτει ένα site, όπως στο παράδειγμα που αφορά ένα site για ράτσες σκύλων, το οποίο είναι γεμάτο με links σε άσχετες σελίδες. Κλασική περίπτωση backlink που πρέπει να απορριφθεί, γιατί μπορεί να βλάψει σοβαρά τη στρατηγική σας στο SEO.

4. Ψεύτικα προφίλ χρηστών

Ο επόμενος τύπος προβληματικών backlinks είναι αυτά που τοποθετούνται σε ψεύτικα προφίλ χρηστών.

Παρακάτω, μπορούμε να δούμε ένα προφίλ χρήστη με κείμενο πλούσιο σε λέξεις-κλειδιά, το οποίο έχει links προς διάφορα sites.

Είναι αρκετά σαφές ότι δεν πρόκειται για κανονικό προφίλ χρήστη και έχει δημιουργηθεί με μοναδικό σκοπό την τοποθέτηση links, για να ξεγελάσει τον αλγόριθμο της Google.

Πώς να ανακαλύψετε αυτόν τον τύπο συνδέσμου; Αναζητήστε στα URLs των backlinks τις λέξεις «user» ή «user-profile».

5. Blogs

Όταν κάνετε guest blogging, για να κερδίσετε links προς το site σας, είναι σημαντικό να το κάνετε σωστά. Οποιοδήποτε τέτοιο link πρέπει να επισημαίνεται με το χαρακτηριστικό rel = “sponsored” ή rel = “nofollow”.

Ωστόσο, πολλοί bloggers παραβιάζουν αυτούς τους κανόνες, παρόλο που οι επίσημες οδηγίες της Google είναι σαφείς ότι η αγοραπωλησία links μπορεί να βλάψει τις κατατάξεις ενός site.

Αυτό το blog είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα συνδέσμων που παραβιάζουν τις οδηγίες της Google, αφού περιέχει επτά (!) συνδέσμους προς τον ίδιο ιστότοπο, όλοι τους οδηγούν σε σελίδες προϊόντων και έχουν anchor text με λέξεις-κλειδιά.

Το χειρότερο από όλα είναι ότι δεν υπάρχει καμία ταμπέλα σε αυτούς τους συνδέσμους (όπως rel = “sponsored” ή rel = “nofollow”) που να υποδεικνύει τη σχέση μεταξύ του blog και του ιστότοπου στον οποίο καταλήγουν τα link, μια σχέση που είναι σαφώς εμπορική.

Προφανώς, τέτοιου είδους backlinks πρέπει να γίνονται disavow χωρίς δεύτερη σκέψη.

Πώς να εντοπίσετε αυτόν τον τύπο backlinks: αναζητήστε στη λίστα των domains τη λέξη «blog».

6. Links σε λάθος σημείο

Δεν παίζει ρόλο μόνο το site, από το οποίο κερδίζουμε ένα backlink. Το πού τοποθετείται ένας σύνδεσμος μέσα σε αυτό το site παίζει και αυτό σημαντικό ρόλο.

Η τοποθέτηση ενός backlink σε μια περίοπτη θέση, όπως στην κύρια σελίδα, στο sidebar ή στο footer ενός site, είναι συνήθως μια ισχυρή ένδειξη ότι το link είναι πληρωμένο. Γιατί; Διότι συνήθως οι σύνδεσμοι σε αυτές τις θέσεις αφορούν το site καθ’ αυτό και όχι τρίτα site. Ας δούμε μερικά παραδείγματα προβληματικών σημείων που υποδεικνύουν στη Google ότι το link είναι πληρωμένο.

6.1 Παράδειγμα: Links στο sidebar

Στην παρακάτω φωτογραφία φαίνεται ότι υπάρχουν links, τα οποία είναι πιθανώς πληρωμένα.

 

Οι σύνδεσμοι φαίνονται ύποπτοι για διάφορους λόγους:

  • Βρίσκονται στην πλευρική μπάρα.
  • Η επικεφαλίδα στην ενότητα είναι η λέξη “links”.
  • Το anchor text όλων αυτών των συνδέσμων εστιάζει στις λέξεις-κλειδιά.

Ωστόσο, δεν πρόκειται για μία ξεκάθαρη περίπτωση, καθώς τα περισσότερα από τα links σχετίζονται με τη θεματολογία του site (συνταξιούχοι). Άρα πως αποφασίζουμε τι κάνουμε με αυτά τα links;

Καλό είναι να εξετάσετε όλα τα backlinks του ιστότοπου που ελέγχετε. Εάν γενικά πρόκειται για φυσικά links και δεν υπάρχει υποψία ότι το site προχωράει σε εκτεταμένες ανταλλαγές και αγοραπωλησίες συνδέσμων, τότε μπορείτε να το εμπιστευθείτε. Αν εξακολουθείτε να έχετε αμφιβολίες, αναρωτηθείτε αν θα περνούσε τον έλεγχο της Google.

6.2 Παράδειγμα: Links στο Footer

Τα links στο footer ενδέχεται να είναι πληρωμένα, καθώς είναι λιγότερο εμφανή στους χρήστες και έτσι οι ιδιοκτήτες των site δέχονται να τα τοποθετήσουν. Πώς μπορείτε να καταλάβετε αν υπάρχουν στο footer πληρωμένα links; Μπορεί να υπάρχει κάποιο τμήμα στο footer, το οποίο ονομάζεται «χρήσιμοι σύνδεσμοι», ή έχει anchor text, το οποίο αποτελείται από συγκεκριμένο εμπορικό keyword.

7. Links από κατάλογο

Παλιότερα, η απόκτηση συνδέσμων καταλόγου ήταν μια πολύ συνηθισμένη τακτική SEO για τον χειρισμό του αλγορίθμου της Google.

Η πρακτική πλέον έχει εξασθενήσει αρκετά, καθώς η Google έχει δηλώσει επισήμως ότι «οι σύνδεσμοι από χαμηλής ποιότητας καταλόγους ή sites σελιδοδεικτών θεωρείται κακή πρακτική».

Ωστόσο, δεν είναι όλα τα links από καταλόγους εγγενώς προβληματικά και σε ορισμένες περιπτώσεις είναι ένας απόλυτα θεμιτός τρόπος για τη δημιουργία links προς τον ιστότοπό σας. Για παράδειγμα, εάν έχετε ένα φυσικό κατάστημα, είναι λογικό να λάβετε έναν σύνδεσμο σε έναν καλής ποιότητας τοπικό κατάλογο.

Αυτό που κάνει, λοιπόν, τη διαφορά είναι το authority και η σχετικότητα του καταλόγου.

Στην παρακάτω εικόνα, βλέπουμε ένα σαφές παράδειγμα καταλόγου χαμηλής ποιότητας, ο οποίος είναι κατασκευασμένος αποκλειστικά για σκοπούς δημιουργίας συνδέσμων και όχι για χρήστες.

 

Πληροί όλα τα κριτήρια ενός καταλόγου χαμηλής ποιότητας καθώς:

  • Έχει links προς όλες τις κατηγορίες site,
  • Δίνει τη δυνατότητα καταχώρησης URL/link,
  • Ακόμα και από αισθητικής πλευράς υστερεί σημαντικά .

Πώς θα ανακαλύψετε τέτοια backlinks; Αναζητήστε τα “directory”, “dir” ή “webdir” στο domain.

8. Links από blog comments

Τα σχόλια spam είναι μια μορφή spamdexing (keyword stuffing) που έχει εμφανιστεί από την αρχή του internet. Υπάρχουν πολλά εργαλεία που δίνουν τη δυνατότητα στους spammers να δημοσιεύουν σχόλια αυτόματα, ώστε να κερδίσουν χιλιάδες links. Αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο τα περισσότερα σχόλια επισημαίνονται ως nofollow από τις πλατφόρμες blogging, έτσι ώστε η Google να μην τα ευρετηριάσει. Παρόλα αυτά, τα σχόλια spam είναι ένα τεράστιο φαινόμενο και όλοι όσοι κατέχουν ένα blog ξέρουν πόσα σχόλια spam λαμβάνουν.

Θυμηθείτε ότι τα blog comments θεωρούνται χρήσιμα, μόνο όταν προσθέτουν κάτι χρήσιμο και ενδιαφέρον στο άρθρο, το οποίο σχολιάζουν. Οτιδήποτε άλλο απλώς πρέπει να γίνεται disavow.

Πώς θα εντοπίσετε αυτά τα links; Στο URL των backlinks, αναζητήστε τη λέξη “comment”.

9. Links από spammy sites

Τα κλασικότερα παραδείγματα spammy sites είναι τα poker και adult sites. Εκτός από τον προφανή λόγο, για τον οποίο αυτά τα sites είναι spammy, επιπλέον είναι και εντελώς άσχετα με τις σελίδες, στις οποίες στέλνουν link.

Πώς θα τα εντοπίσετε μέσα από τη λίστα των backlinks σας; Αναζητήστε στο domain τους λέξεις, όπως “sex”, “porn”, “adult”, “gambling” και “poker”.

10. Links από penalized sites

Τα sites που έχουν τιμωρηθεί από τη Google δεν γίνονται indexed, οπότε τα backlinks από αυτά δεν συνεισφέρουν σε κάτι. Μάλιστα, κάνουν και κακό, αφού σε καμία περίπτωση δεν θέλετε να έχετε σχέση με αυτά και η Google να το ξέρει.

Για να βρείτε αν ένα site είναι penalized, μπορείτε να πληκτρολογήσετε στη μπάρα αναζήτησης της Google “site:domain.com”. Αν δεν σας βγάλει κανένα αποτέλεσμα, τότε το site δεν είναι Indexed και άρα είναι penalized.

11. Links από ξένα sites

Αν το site σας είναι στα ελληνικά και δραστηριοποιείστε στην Ελλάδα, η Google αναμένει ότι η πλειοψηφία των backlinks σας θα είναι από σελίδες στα ελληνικά.

Backlinks από ξένα sites, κυρίως κινέζικα, αραβικά ή ρωσικά, είναι κόκκινη σημαία ότι κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Κάντε τα disavow χωρίς δεύτερη σκέψη.

Συμπέρασμα

Αν και δεν είναι πάντα εύκολο να καθορίσουμε πότε ένα backlink είναι όντως επιβοηθητικό για τη SEO στρατηγική μας και πότε όχι, υπάρχουν ορισμένες κατηγορίες, στις οποίες τα πράγματα είναι αρκετά ξεκάθαρα.

Ο γενικός κανόνας λέει ότι όσο δυσκολότερο είναι να αποκτήσεις ένα backlink, τόσο πιο ποιοτικό αυτό είναι. Backlinks που προέρχονται από sites πρόθυμα να γεμίσουν με χιλιάδες συνδέσμους και που πουλάνε το link για πολύ μικρά ποσά είναι εξαιρετικά πιθανό ότι μόνο να βλάψουν μπορούν τη σελίδα σας και πρέπει να αφαιρεθούν ή να γίνουν disavow.

Πηγές

Facebook
Twitter
LinkedIn

Τελευταία Άρθρα

   Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτάΗ περίοδος της Black Friday έχει εξελιχθεί σε μια από τις πιο σημαντικές εμπορικές στιγμές για τους εμπόρους στην Ελλάδα. Αν

18 Νοεμβρίου, 2024

   Χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτάΓνωρίζετε για τα first-party data; Αν όχι….. ρίξτε μια ματιά παρακάτω για να μάθετε τι ακριβώς είναι και πώς αξιοποιούνται! Τα

31 Οκτωβρίου, 2024

Το πιο γνωστό ελληνικό βιβλίο για κερδοφόρα E-Shops