Και το να κάνεις αυτό το loyal κοινό να έρχεται ξανά και ξανά στο site σου είναι ακόμα δυσκολότερο
“Το 70% των χρηστών που εγκατέλειψαν ένα site, δεν ξανα επιστρέφουν”
Η συλλογή emails και η δημιουργία email lists, φαίνεται να δίνει μια λύση στο παραπάνω πρόβλημα, διότι κάθε φορά που θα στέλνετε ένα email, θα είναι αυτοί οι ίδιοι χρήστες που θα ξαναμπούν στο site σας, θα δημιουργήσουν περισσοτερα pageviews και εν τέλη θα αυξήσουν το revenue μέσα από τις Cross-sell & Up-sell καμπάνιες σας. Ένας ακόμη σημαντικος λόγος για να επενδύσουμε χρόνο και χρήμα στο χτίσιμο των email list μας είναι ότι τώρα που σταδιακά τα cookies θα εξαλειφθούν βλέπουμε πιο έντονα την σπουδαιότητα του να ξέρουμε τον πελάτη μας και να έχουμε την δυνατότητα να φτάσουμε εύκολα σε αυτόν(1st Party Data).
Ο καλύτερος τρόπος, λοιπόν, για να συνδέσεις το brand σου με το κοινό σου, είναι το προσωποποιημένο περιεχόμενο στις email καμπάνιες σου, και για να μπορέσεις να το δημιουργήσεις θα πρέπει να ξέρεις κάποια πράγματα για το target audience της επιχείρησής σου.
Γι’ αυτόν τον λόγο η συλλογή δεδομένων είναι τόσο σημαντική. Τα δεδομένα αποκαλύπτουν στοιχεία του κοινού σου που μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις για να δημιουργήσεις στοχευμένες καμπάνιες που θα οδηγήσουν τον χρήστη να πραγματοποιήσει την επιθυμητή ενέργεια και στο τέλος να γίνει πελάτης. Όσα πιο πολλά γνωρίζουμε, τόσο καλύτερο και πιο προσωποποιημένο περιεχόμενο μπορούμε να δημιουργήσουμε.
Τώρα λοιπόν που τα First Party Data είναι πιο σημαντικά από ποτέ, βλέπουμε ότι υπάρχουν πολλοί τρόποι για να συλλέξουμε τα δεδομένα που θέλουμε και μάλιστα χρησιμοποιώντας πολλά και διαφορετικά touchpoints μπορούμε να “πιάσουμε” χρήστες με διαφορετικές αγοραστικές συνήθειες.
Πηγή: canva.com
Ας δούμε μερικούς τρόπους παρακάτω!
Διαγωνισμοί: Το να ενθαρρύνουμε τους χρήστες να πάρουν μέρος και να μοιραστούν τον διαγωνισμό με τους φίλους τους είναι win-win και για τους δυο. Και αυτοί αποκτούν την δυνατότητα να διεκδικήσουν ένα φοβερό δώρο (το προϊόν σας) αλλά και εσείς καταφέρνετε να συλλέξετε δεδομένα για τους χρήστες που σε αντίθετη περίπτωση δεν θα σας δίνανε.
Φόρμες στο Site: Δώστε μια προσφορά ή ένα δείγμα προϊόντος σε αντάλλαγμα με το email τους ή μερικά παραπάνω στοιχεία.
Έρευνες: Σημαντικό στοιχείο που πέρα από δεδομένα των χρηστών μπορεί να σας δώσει πολύτιμες πληροφορίες για το customer experience, για προβληματικά σημεία στο customer journey αλλά και γενικές αξιολογήσεις για την επιχείρησή σας. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ήδη υπάρχοντες πελάτες και να σταλούν σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή. Προτείνουμε την αποστολή τους μετα την ολοκλήρωση μιας παραγγελίας και αφού περάσουν κάποιες μέρες ώστε ο χρήστης να έχει παραλάβει το προϊόν του.
Invitations: Καλέστε τον χρήστη να κάνει την εγγραφή του στο newsletter σας και στην συνέχεια ζητήστε του να ανανεώσει τα στοιχεία του. Σίγουρα θα υπάρχει κάποιο πεδίο που δεν θα έχει συμπληρώσει
Παρακολούθηση Συμπεριφοράς: Είναι σημαντικό να δώσετε σημασία στην γενική συμπεριφορά του χρήστη. Δηλαδή από ποια site ήρθε, ποια keywords είχαν την μεγαλύτερη απήχηση, ποια είδη ads προκάλεσαν την επιθυμητή ενέργεια και χρησιμοποιήστε αυτά τα δεδομένα για την δημιουργία προσωποποιημένου περιεχομένου αλλά και για να ανακαλύψετε τι τους παρακινεί.
Gamification: Tι καλύτερος τρόπος να συλλέξεις δεδομένα για τον πελάτη σου μέσω του παιχνιδιού. Πολλές γνωστές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηδη αυτή την τακτική!
Πριν προχωρήσουμε όμως ας δούμε τι είναι. Mε απλά λόγια Gamification ονομάζεται η ενσωμάτωση μηχανισμών παιχνιδιού σε ένα διαφορετικό περιβάλλον. Η πρακτική αυτή αξιοποιεί τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα παιχνίδι διασκεδαστικό, με σκοπό να ενισχύσει την αλληλεπίδρασή του χρήστη.
Ας πάρουμε για παράδειγμα τα yellows από την Τράπεζα Πειραιώς. Ουσιαστικά είναι ένα loyalty program με εικονικά νομίσματα/πόντους, βασισμένο στις αγορές που πραγματοποιούνται σε συνεργαζόμενα καταστήματα. Σκοπός της τράπεζας είναι να προτρέψει τον χρήστη ώστε να κάνει περισσότερες συναλλαγές με την χρήση της κάρτας ώστε να μαζέψει περισσότερα yellows τα οποία αργότερα μπορεί να εξαργυρώσει σε διάφορες άλλες επιχειρήσεις. Βέβαια οι πληροφορίες που μπορεί να συγκεντρώσει αφορούν και τις προτιμήσεις των πελατών της δίνοντας τους μια καλύτερη εικόνα της personas τους.
Με μια παράλληλη λογική μπορούμε να συλλέξουμε δεδομένα για τους ήδη υπάρχοντες πελάτες αλλά και μή. Μια στρατηγική που μπορείτε να ακολουθήσετε είναι η ακόλουθη:
Εργαλείο Typeform: Δημιουργείστε φόρμες και έρευνες με το πιο διασκεδαστικό και διαδραστικό τρόπο. Έχει δωρεάν πλάνο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε δοκιμαστικά και μια μεγάλη ποικιλία σε έτοιμα template που σας λύνει τα χέρια δίνοντας μια επαγγελματική μορφή στις φόρμες σας. Ιδανικό για την δημιουργία quiz, ερευνών και αξιολογήσεων!
Zapier: O εύκολος τρόπος για την αυτόματη μεταφορά των δεδομένων που συλλέγονται μεταξύ των διαφόρων πλατφορμών.
Mailchimp / Active Campaign: Δυο πλατφόρμες που είναι εξίσου καλές και αποτελεσματικές.
Οπότε σε ένα υποθετικό σενάριο, ο χρήστης συμπληρώνει ένα quiz με το οποίο θα λάβει μέρος σε ένα διαγωνισμό και τα στοιχεία του μεταφέρονται αυτόματα μέσω του zapier στην πλατφόρμα που έχετε επιλέξει να χτίσετε την βάση των email σας.
Πηγή: canva.com
Και φτάσαμε στο σημείο που έχουμε μαζέψει αρκετά δεδομένα και βέβαια δεν σταματάμε εκεί. Ήρθε η ώρα να αναρωτηθούμε με πιο τρόπο μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε;
Όπως αναφέραμε και παραπάνω σκοπό μας είναι να δημιουργήσουμε προσωποποιημένες καμπάνιες. Οπότε με βάση τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των χρηστών μπορούμε να αναφερθούμε σε αυτούς ονομαστικά, δίνοντας μια πιο ανθρώπινη διάσταση στην καμπάνια μας, να αναφέρουμε το όνομα της εταιρείας που εργάζονται αλλά και την θέση που έχουν. Σκεφτείτε πόσο πιο ιδανικό θα ήταν ένα email αν απευθυνόταν αποκλειστικά σε εσάς και γνώριζε τις προτιμήσεις σας.
Στην συνέχεια, αν είμαστε μια retail επιχείρηση και έχουμε στην βάση μας την τοποθεσία των χρηστών, τότε μπορούμε να προσφέρουμε στους χρήστες που είναι κοντά στο κατάστημά μας ένα εκπτωτικό κουπόνι για να μας επισκεφθούν.
Ακόμη καλύτερα, αν γνωρίζουμε τα γενέθλια του χρήστη μπορούμε να δημιουργήσουμε μια αυτοματοποιημένη καμπάνια η οποία θα στέλνει ένα προσωποποιημένο email με ευχές αλλά και ίσως ένα μικρό δωράκι από εσάς.
Γνωρίζατε ότι τα email γενεθλίων (ακόμα και τα αυτόματα) παράγουν 342% περισσότερο Revenue σε σχέση με άλλα emails;
Πηγή: canva.com
Ενδεικτικά αναφέρουμε δεδομένα που μπορούμε να συλλέξουμε.
Προσωπικά Στοιχεία:
- Όνομα, τηλέφωνο, email
- Δημογραφικά στοιχεία- φύλο, ηλικία, ημερομηνία γέννησης
- Τοποθεσία
- Εργασιακές πληροφορίες – θέση εργασίας, όνομα εταιρείας
- Profile στα Social Media
Ψυχολογικό Προφίλ
- Οικογενειακά Δεδομένα- Παντρεμένος, αριθμός παιδιών
- Hobbies
- Lifestyle
- Επιθυμίες & Ανάγκες
- Προβλήματα
Η συμπεριφορά του χρήστη απέναντι στο brand:
- Γνώμη για τις υπηρεσίες
- Την αξία της εταιρείας
- Άποψη για το προϊόν
Ο τρόπος που αλληλεπιδρά με το Brand:
- Πληροφορίες Συναλλαγών (Αριθμός συναλλαγών, ημερομηνία κλπ)
- Δραστηριότητα (με τι συχνότητα και ποιες ώρες ένας χρήστης επισκέπτεται το site, ποια προϊόντα βλέπει πιο συχνά)
- Ποιότητα επικοινωνίας με το Brand ( Συχνότητα επικοινωνίας, από ποιά κανάλια, επίλυση ζητημάτων,παράπονα)
Εν κατακλείδι, μια ενημερωμένη βάση δεδομένων είναι η βάση για μια εξαιρετική email marketing στρατηγική. Για να έχετε αποδοτικά αποτελέσματα πρέπει να σκεφτείτε “Ποια είναι τα δεδομένα που θέλω να γνωρίζω για το κοινό μου;” και στην συνέχεια να δημιουργήσετε αντίστοιχες φόρμες. Μετα, κατηγοριοποιήστε τους χρήστες σε λίστες και ετοιμάστε στοχευμένες καμπάνιες, για να στείλετε το κατάλληλο μήνυμα στους κατάλληλους ανθρώπους την κατάλληλη στιγμή! Καλή επιτυχία!
Συγγραφή Άρθρου: Φαράκου Βάλια
Πηγή Εικόνας προφίλ: canva.com