Ετοιμάζεστε να τρέξετε μία καμπάνια στα social media; Γνωρίστε τα 5 βασικά συστατικά μίας καλής καμπάνιας ώστε να έχετε τη μέγιστη δυνατή απήχηση και αποτελεσματικότητα με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Όσο τα social media εδραιώνουν τη θέση τους ως μία καλή μέθοδο marketing βλέπουμε όλο και περισσότερες εταιρείες να τρέχουν έξυπνες και αποτελεσματικές καμπάνιες. Σχεδόν όλες όμως αποτελεσματικές καμπάνιες έχουν ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά. Εάν σκέφτεστε να τρέξετε μία εκστρατεία στα social media, λάβετε υπόψιν τις παρακάτω βασικές συνιστώσες ώστε να έχετε τα βέλτιστα αποτελέσματα.
1. Ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πλάνο
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι οι καλύτερες καμπάνιες στα social media ξεκινούν με ένα καλά σχεδιασμένο πλάνο – κι ένα καλό social media plan δεν είναι εύκολη δουλειά. Το πλάνο σας μπορεί να αφορά εξολοκλήρου την συγκεκριμένη καμπάνια ή να αποτελεί μέρος του γενικότερου social media ή marketing plan σας, δεδομένου ότι οι στόχοι σας δεν έρχονται σε αντιπαράθεση και ότι ακολουθείτε ένα κοινό ύφος.
Για να αναπτύξετε το πλάνο σας ξεκινήστε κάνοντας έρευνα. Κάντε μία ενδελεχή ανάλυση του κοινού σας σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και βάσει αυτού αποφασίστε σε ποιο ή ποια μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα κινηθείτε.
Μελετήστε καλά το κοινό σας, δείτε που ξοδεύει χρόνο και τι το ενδιαφέρει. Μπορείτε μάλιστα να δημιουργήστε και διαφορετικές προωθητικές προσεγγίσεις βάσει ορισμένων προφίλ πελατών (buyer personas) που θα δημιουργήσετε.
Παράλληλα θα πρέπει να μελετήσετε τον ανταγωνισμό σας προκειμένου να εντοπίσετε τομείς που επιδέχονται βελτίωση, να αποφύγετε τυχόν λάθη αλλά και να πάρετε ιδέες. Ξεκινήστε κάνοντας μια λίστα με 3-5 ανταγωνιστές σας και μελετήστε τη στρατηγική τους στα social media, όπως τι αναρτήσεις κάνουν, πώς ανταποκρίνεται ο κόσμος. Ένας από τους σημαντικότερους δείκτες στα social media είναι το engagement. Για να έχετε μία εικόνα για το engagement, δείτε τα τελευταία 20 posts μίας σελίδας, έπειτα μετρήστε τα likes, τα σχόλια, τα shares κτλ και διαιρέστε τα με τον συνολικό αριθμό των fan.
Έπειτα μελετήστε το διαθέσιμο χρόνο, budget και δυναμικό σας και αποφασίστε αν η καμπάνια σας θα είναι πληρωμένη ή σκοπεύετε να βασιστείτε σε οργανικές τακτικές. Δημιουργήστε την ιδανική ομάδα και μοιράστε αρμοδιότητες για τα κείμενα, την προώθηση και το design.
Τέλος καλό είναι να προσδιορίσετε τις μετρήσεις που θα κάνετε και τα στατιστικά που θα χρησιμοποιείτε για να μετρήσετε την επιτυχία και την απόδοση της επένδυσης της καμπάνιας σας (ROI). Για να το κάνετε αυτό, θα πρέπει να έχετε καθορίσει τους στόχους της καμπάνιας σας, οι οποίοι αποτελούν επίσης ένα από τα βασικά στοιχεία μιας καλής εκστρατείας.
2. Καθορισμένοι και σαφείς στόχοι
Πριν ξεκινήσετε οποιαδήποτε προωθητική εκστρατεία, θα πρέπει να καθορίσετε με σαφήνεια τους στόχους σας. Κάτι τέτοιο θα διευκολύνει να μετρήσετε και να αναλύσετε καλύτερα τα αποτελέσματά σας.
Η καμπάνια σας μπορεί να έχει πολλαπλούς στόχους και κάθε κομμάτι της στρατηγικής σας να εξυπηρετεί έναν διαφορετικό στόχο. Ένας από τους Οι στόχοι σας εξαρτώνται από την εκάστοτε επιχείρηση αλλά παρακάτω θα βρείτε ορισμένους κοινούς στόχους που εξυπηρετούν οι περισσότερες καμπάνιες:
* Αύξηση του Brand Awareness: Το brand awareness μπορεί να μεταφραστεί ως αναγνωρισιμότητα ή φήμη της επιχείρησής σας / του εταιρικού σας ονόματος. Αν η επιχείρησή σας είναι σχετικά καινούργια (η καινούργια στα social media) ή αν θέλετε να ξεχωρίσετε από άλλους ανταγωνιστές σας, τότε η καμπάνια σας θα πρέπει να στοχεύσει στην αύξηση του brand awareness.
Για να μετρήσετε την κοινωνική επιρροή σας κοιτάξτε βασικές μετρήσεις όπως ο συνολικός αριθμός των likes ή των followers, τις συνολικές αναφορές σε εσάς ή τα retweets και επισκεψιμότητα που ήρθε από τα social media.
* Αύξηση της επισκεψιμότητας: Για να αυξήσετε την επισκεψιμότητα στην ιστοσελίδα σας θα πρέπει να κατευθύνετε το κοινό σας σε μία σελίδα προορισμού (landing page) στην ιστοσελίδα σας που είναι σχετική με το προωθητικό σας μήνυμα και όπου οι χρήστες μπορούν να κάνουν την επόμενη ενέργεια.
Χρησιμοποιήστε τα Google Analytics για να έχετε μία εικόνα για το πόσοι επισκέπτονται το site σας από τα social media, πόσο χρόνο ξοδεύουν εκεί και το συνολικό τους engagement.
* Αύξηση της αφοσίωσης των χρηστών: Αν θέλετε να αυξήσετε την αφοσίωση των χρηστών (loyalty) θα πρέπει να κάνετε ενέργειες έτσι ώστε να αυξήσετε τον χρόνο που περνούν οι χρήστες στην ιστοσελίδα σας και τη συχνότητα με την οποία την επισκέπτονται.
Για να μετρήσετε την αφοσίωση των επισκεπτών μελετήστε στοιχεία όπως τα pages per session (σελίδες ανά επίσκεψη ή ανά “περίοδο σύνδεσης” όπως αναφέρεται στα Analytics), μέση διάρκεια περιόδου σύνδεσης και το ποσοστό νέων επισκέψεων στην ιστοσελίδα σας.
* Βελτίωση των ποσοστόν μετατροπών/πωλήσεων: Αν η επιχείρησή σας είναι ήδη γνωστή και έχει μεγάλη επισκεψιμότητα τότε η καμπάνια σας θα πρέπει να επικεντρωθεί στο να βελτιώσει το ποσοστό μετατροπών της ιστοσελίδας ή της εφαρμογής σας, δηλαδή το ποσοστό των ατόμων που βλέπουν τη διαφήμισή σας και προχωρούν σε μία επιθυμητή ενέργεια όπως μία πώληση, μία εγγραφή, ένα download ή μία εγκατάσταση εφαρμογής.
Σκεφτείτε το ενδεχόμενο να δημιουργήσετε καμπάνιες που ζητούν από τους χρήστες να συμπληρώσουν κάποια φόρμα ή να κάνουν εγγραφή έτσι ώστε να λάβουν τα οφέλη της προσφοράς που τους κάνετε.
3. Προώθηση σε πολλαπλά κανάλια
Εκτός κι αν είστε μία πολύ μεγάλη επιχείρηση με εκατομμύρια fans, τότε πιθανότατα η καμπάνια σας χρειάζεται βοήθεια και από άλλα μέσα marketing, όπως τα emails, τα banners κτλ. Οι καλύτερες εκστρατείες στα social media αποτελούν μέρος μίας ολοκληρωμένης καμπάνιας marketing όπου υπάρχει στήριξη και από άλλα κανάλια. Το όφελος μιας τέτοιας στρατηγικής είναι διττό: Όσοι είναι ήδη fan σας ενημερώνονται για την καμπάνια σας από τα social media, την οποία τους θυμίζετε ξανά μέσω άλλων καναλιών ενώ όσοι δεν σας ακολουθούν στα social media ή είναι λιγότερο ενεργοί ενημερώνονται μέσω των μηχανών αναζήτησης, μέσω email ή περιεχομένου που βρίσκεται στην ιστοσελίδα σας.
Προσεγγίζοντας διαφορετικούς ανθρώπους σε άλλες χρονικές στιγμές και σε πολλά κανάλια μάρκετινγκ αυξάνετε την πιθανότητα μιας επιτυχημένης καμπάνιας. Θα πρέπει βέβαια να είστε προσεκτικοί στην επιλογή κοινού και timing ώστε να μην το παρακάνετε και “κουράσετε” αλλά και να μην ενοχλήσετε όσους είναι ήδη πελάτες.
Ευγενικές υπενθυμίσεις και αναφορές σε πολλά σημεία επαφής με το κοινό σας θα έχουν καλύτερα αποτελέσματα από το να τρέχατε μία εκστρατεία σε ένα μόνο κοινωνικό δίκτυο.
4. Δημιουργήστε μία στρατηγική περιεχομένου
Το περιεχόμενο και τα social media έχουν μία σχέση αλληλοεξάρτησης. Χωρίς καλό περιεχόμενο, τα social media δεν έχουν μεγάλη δυναμική ενώ χωρίς τα social media το περιεχόμενό σας δεν θα γίνει γνωστό.
Τα τρία βασικά στοιχεία που θα καθορίσουν την επιτυχία της στρατηγικής περιεχομένου σας στα social media είναι το είδος του περιεχομένου, οι ώρες που γίνονται οι αναρτήσεις και η συχνότητά τους. Κάντε δοκιμές ώστε να καταλήξετε στον ιδανικό συνδυασμό.
5. Διεξοδική Ανάλυση
Τελικά πώς πήγε η καμπάνια σας; Ήταν το πλάνο και η εκτέλεση επιτυχημένα στο να πιάσετε τους στόχους που θέσατε; Προκειμένου να καθορίσετε το κατά πόσο και να μπορέσετε να κάνετε μία συγκριτική αξιολόγηση, ελπίζω να ακούσατε τη συμβουλή μου και να καθορίσατε εξαρχής τις βασικές μετρήσεις που σχετίζονται με τους στόχους σας.
Εκτός από τους στόχους που είχατε θέσει. Υπάρχουν άλλα βελτιωμένα στατιστικά μετά την εκστρατεία σας; Έχει επίσης σημασία να εκτιμήστε κατά πόσο είδατε διαφορά σε μετρήσεις που σχετίζονται με το engagement και την αύξηση των αφοσιωμένων πελατών καθώς και να συγκρίνετε με άλλες καμπάνιες τα κέρδη, το κόστος ανά μετατροπή και το ROI της καμπάνιας σας στα social media.
Οι καλές εκστρατείες θα πρέπει να επηρεάζουν περισσότερα από τον αριθξμό των page like και των follower σας. Χρησιμοποιήστε τα παραπάνω στοιχεία για να επεκτείνετε την απήχηση της εταιρείας σας μέσω των social media, να κατανοήσετε καλύτερα το κοινό στο οποίο στοχεύετε και να καταφέρετε μακροπρόθεσμους στόχους.
Συντάκτρια: Μαρία Κρητικού