Τους τελευταίους δύο μήνες η Google έχει προβεί σε δύο μεγάλες ενημερώσεις (πράγμα σπάνιο για τη Google). Η μία αφορά τον έλεγχο του spam περιεχομένου και η άλλη αφορά τον αλγόριθμο της αναζήτησης.
Για το update που στοχεύει στην καταπολέμηση του spam η Google βασίστηκε στο feedback των χρηστών. Χάρη στο νέο update, το οποίο ανιχνεύει το spam περιεχόμενο, η Google ελπίζει να βελτιώσει την εμπειρία χρήστη σε όλο τον κόσμο.
H Google ανιχνεύει το spam περιεχόμενο με δύο τρόπους. Ο ένας είναι χρησιμοποιώντας ανθρώπους και ο δεύτερος είναι μέσω του συστήματος AI, SpamBrain.
Ας δούμε όμως τι θεωρείται spam για την Google:
- Κρυμμένο περιεχόμενο (γνωστό και ως cloaking): δηλαδή άλλο περιεχόμενο να βλέπουν οι χρήστες και άλλο οι μηχανές αναζήτησης. Στόχος αυτής της πρακτικής είναι η χειραγώγηση των αποτελεσμάτων της αναζήτησης και η παραπλάνηση του χρήστη. Αυτό αφορά και σε περιεχόμενο και σε links.
- Doorways: ολόκληρα sites ή σελίδες που δημιουργήθηκαν για να πάρουν κατάταξη για εξειδικευμένες, παρεμφερείς αναζητήσεις. Στόχος τους είναι να οδηγήσουν τους χρήστες σε σελίδες-μεσάζοντες που δεν τους βοηθούν όσο ο τελικός προορισμός.
- Κοπιαρισμένο περιεχόμενο (scraped): δηλαδή περιεχόμενο που έχει αντιγραφεί από φημισμένα site το οποίο δεν παρέχει την παραμικρή αξία για τον χρήστη.
- Περιεχόμενο που δημιουργείται αυτόματα (spammy auto–generated content): δηλαδή περιεχόμενο το οποίο δεν έχει εμπλουτιστεί με οτιδήποτε θα μπορούσε να προσφέρει αξία στο χρήστη.
- Υπερβολικά πολλές λέξεις-κλειδιά (keyword stuffing): η υπερβολική παράθεση λέξεων-κλειδιά σε μία ιστοσελίδα έχει ως μοναδικό σκοπό να χειραγωγήσει τα αποτελέσματα της αναζήτησης.
- Διαφήμιση: σελίδες φορτωμένες με διαφημίσεις που αποσπούν την προσοχή.
- Affiliate περιεχόμενο που εστιάζει στην νομισματοποίηση (monetization).
- Ψευδείς ισχυρισμοί, επιθετικές ή παραπλανητικές τακτικές.
Ο αντίκτυπος του update σε ιστοσελίδες και εκδότες
Η ενημέρωση αυτή λειτουργεί και σαν υπενθύμιση ότι οι διαχειριστές των ιστοσελίδων πρέπει να ακολουθούν καλές πρακτικές και να ελέγχουν συχνά το/τα site τους για τυχόν παρεκκλίσεις από τους κανόνες. Διότι το μόνο σίγουρο είναι ότι ο αλγόριθμος θα περιορίζει και θα στέλνει στην ουρά της αναζήτησης τα site που εξακολουθούν να εφαρμόζουν κακές πρακτικές.
Οι ιστοσελίδες που δημοσιεύουν περιεχόμενο θα χρειαστεί να δώσουν έμφαση στην ποιότητα. Στην πράξη, το ζητούμενο είναι να είναι το περιεχόμενο:
- Πρακτικό
- Πρωτότυπο
- Καθηλωτικό (engaging)
Οι εκδότες λοιπόν, θα χρειαστεί να ελέγχουν το site συχνά, να παρακολουθούν τα backlinks και αν προκύπτει κάποια παρατυπία να την διορθώνουν άμεσα. Σύμφωνα με την Google η καλή κατάταξη θα έρθει αν το site δίνει προτεραιότητα στην εμπειρία του χρήστη, στην αξία του περιεχομένου και στην διαφάνεια.
Με λίγα λόγια, με την αυτήν την ενημέρωση η Google λέει: «θα βρίσκω το spam περιεχόμενο ανεξαρτήτως τύπου και γλώσσας».
Οι γλώσσες που προστίθενται είναι τα Τουρκικά, τα Ινδονησιακά, τα Κινεζικά, τα Ινδικά, τα Βιετναμέζικα και άλλες.
Πηγή εικόνας: moz.com
Αναζήτηση
Η δεύτερη μεγάλη ενημέρωση αφορά, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, τον πυρήνα του αλγορίθμου που αφορά στην αναζήτηση η οποία θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Πρόκειται δηλαδή για βασική ενημέρωση. Το update αυτό σχεδιάστηκε με γνώμονα την βελτίωση της συνάφειας και της ποιότητας των αποτελεσμάτων αναζήτησης.
Η Google εξηγεί ότι το update του Νοεμβρίου αφορά άλλο σύστημα από αυτό του Οκτωβρίου. Και τα δύο ωστόσο θεωρούνται εξ’ ίσου σημαντικά.
Σε αντίθεση με το update του Οκτωβρίου, αυτό του Νοεμβρίου δεν θα επηρεάσει τους κατόχους ιστοσελίδων σημαντικά. Αν κάποιοι παρατηρήσουν προβλήματα στην κίνηση ή στην κατάταξη, ας ρίξουν μια ματιά στον οδηγό της ενημέρωσης.
Τι περιλαμβάνει το update
Η βασική ενημέρωση διαφέρει από το σύστημα κατάταξης. Έτσι, ενώ οι ενημερώσεις προσαρμόζουν τους αλγόριθμους, τα συστήματα κατάταξης παράγουν τα αποτελέσματα αναζήτησης.
Στην πραγματικότητα οι ενημερώσεις σε ετήσια βάση είναι χιλιάδες αλλά λίγες είναι τόσο σημαντικές ώστε να ανακοινώνονται δημοσίως.
Αν τυχόν παρατηρήσετε κάποια επίδραση των ανανεώσεων στην ιστοσελίδα σας μπορεί να υπάρχουν θέματα spam αλλά μπορεί και όχι. Θα χρειαστεί να το αναλύσετε περαιτέρω. Αν κάτι τέτοιο συμβεί και το site σας είναι εμπορικό, τότε κινηθείτε γρήγορα διότι οι γιορτές είναι πρακτικά εδώ και σίγουρα δεν θέλετε εκπλήξεις την εποχή που περιμένετε να κάνετε τις περισσότερες πωλήσεις σας.
Εν κατακλείδι, η Google μέσα από όλα της τα updates, μέσα από το Blog της και γενικά με κάθε δυνατό τρόπο, μας λέει: «δώστε σημασία στην ποιότητα και στην αξία του περιεχομένου για τον χρήστη. Ο χρήστης είναι ο βασιλιάς και αυτόν πρέπει να υπηρετήσουμε.» Κατανοητό;