Ας ξεκινήσουμε με την παραδοχή ότι οι αλλαγές στο πεδίο της αναζήτησης είναι σχεδόν κοσμογονικές. Τόσο που η παρακολούθησή τους γίνεται δύσκολη.
Παράλληλα, με την αυξανόμενη παρουσία των chatbot και των μοντέλων AI όπως το ChatGPT και το ChatGPT-4o, οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ τους τείνουν να θολώνουν.
Αυτό από την μία δείχνει να αυξάνει τον όγκο δουλειάς των marketer και από την άλλη παρουσιάζει νέες ευκαιρίες για SEO, τόσο προς την κατεύθυνση της ΑΙ αναζήτησης όσο και προς την παραδοσιακή αναζήτηση.
Πηγή εικόνας: helloyubo.com
Η κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε
Τα chatbots χρησιμοποιούν την φυσική επεξεργασία της γλώσσας (NLP) και τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) για να εξάγουν δεδομένα και πληροφορίες online. Μπορούν να ταξινομήσουν και να ρυθμίσουν το κείμενο και το οπτικό output με βάση τις εντολές ή την ερώτηση του χρήστη.
Συχνά χρησιμοποιούνται μέσα σε συγκεκριμένες εφαρμογές ή πλατφόρμες όπως είναι τα site υπηρεσιών, οι εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων και τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Έχουν σχεδιαστεί για να απαντούν σε συγκεκριμένες ερωτήσεις και σε συγκεκριμένο περιβάλλον.
Πλέον βλέπουμε πολλές αλληλοκαλύψεις μεταξύ των chatbot που βασίζονται στο LLM και των μηχανών αναζήτησης.
Από την εμφάνιση του ChatGPT, τον Νοέμβριο του 2022, και μετά είδαμε πολύ μεγάλη άνθηση των chatbots και των βοηθών ΑΙ. Και έτσι, πλέον, η παραγωγική ΤΝ δίνει την δυνατότητα στους χρήστες να αλληλεπιδράσουν μαζί της και να κάνουν συζητήσεις όπως θα έκαναν και έναν άνθρωπο. Συζητήσεις που περιλαμβάνουν είτε ερωτήσεις είτε την ολοκλήρωση κάποιων έργων.
Τα εργαλεία της Τεχνητής Νοημοσύνης μπορούν να φανούν εξαιρετικοί βοηθοί των εργασιών SEO, αφού μπορούν να δημιουργήσουν περιεχόμενο, να γράψουν email, να γράψουν αναφορές, να γράψουν κώδικα ή να ολοκληρώσουν προγραμματιστικές εργασίες. Και καθώς τα chatbot εξελίσσονται, γίνονται πολυλειτουργικά και πολυπαραμετρικά, βελτιώνουν τις δυνατότητές τους ώστε να συμπεριλαμβάνουν εικόνα και ήχο, πέρα από κείμενο.
Όπως φαίνεται από τα όσα έχουμε γράψει έως τώρα αλλά και από την μέχρι τώρα εμπειρία, τα chatbot και τα μοντέλα AI, παρότι έχουν διακριτές λειτουργίες, εξυπηρετούν παρόμοιους σκοπούς.
Ας δούμε μερικά παραδείγματα:
- ChatGPT: ομιλητικό μοντέλο, κατάλληλο για έρευνα, νέες ιδέες, κείμενο, εικόνα κ.α.
- GoogleGemini και Gemma: χρησιμοποιεί το LLM της Google για να βρει πηγές μέσα από την Google.
- MicrosoftBing: χρησιμοποιεί το ChatGPT για φωνητική αναζήτηση στο Bing.
- AnthropicClaude: διάφορα μοντέλα ΤΝ για δημιουργία περιεχομένου, εικόνων και κωδικοποίηση.
- StabilityAI: σουίτα με μοντέλα και βοηθούς AIassistants για κείμενο, εικόνα, ήχο και κωδικοποίηση.
- MetaLlama3: χρησιμοποιεί την κοινωνική χαρτογράφηση του Facebook, το ομώνυμο μοντέλο (Llama 3) και δεδομένα σε πραγματικό χρόνο από την Google.
- Microsoft’sCopilot: βοηθός AI για επιχειρηματική δημιουργικότητα και παραγωγικότητα.
- AmazonLLM και Codewhisperer: ενισχύει τις εμπειρίες πελάτη και εργαζομένου.
- PerplexityAI: δίνει γρήγορες απαντήσεις, πηγές πληροφοριών και παραπομπές. Λειτουργεί περισσότερο ως μηχανή αναζήτησης, παρά ως βοηθός.
Και δηλαδή ποια είναι η διαφορά μεταξύ chatbot και μηχανής αναζήτησης;
Και τα δύο είναι σχεδιασμένα για παροχή πληροφοριών αλλά υπάρχει η εξής μεγάλη διαφορά: οι μηχανές αναζήτησης μπορούν να σαρώσουν τεράστιο όγκο δεδομένων, από όλο το διαδίκτυο και να παρουσιάσουν το αποτέλεσμα επάνω σε τεράστιο πλήθος θεμάτων και από πολλές πηγές, ενώ τα chatbot είναι καλύτερα για γρήγορες απαντήσεις και πιο εξατομικευμένη αλληλεπίδραση.
Αυτό που στην πραγματικότητα αλλάζει την εξίσωση είναι ο σκοπός του χρήστη. Δηλαδή σε μία περίπτωση μπορεί να είναι απλή πληροφόρηση για κάτι ενώ σε μια άλλη μπορεί να ζητάει την ολοκλήρωση κάποιου ή κάποιων task.
Πηγή εικόνας: tech.hindustantimes.com
Δείτε την διαφορά μεταξύ ενός κλασσικού chatbot και ενός AI cahtbot στο παρακάτω video.
https://youtu.be/RnMo6CsegCs?si=HTslx8laikAkt59X
Πως συνεργάζονται
Η αναζήτηση μέσω συνομιλίας είναι κομβική, καθώς εκεί συναντιούνται οι λειτουργίες των chatbot με την αναζήτηση για μία πιο interactive εμπειρία αναζήτησης. Ο χρήστης κάνει ερωτήσεις στην γλώσσα του, με φυσικό τρόπο και η μηχανή απαντά. Μέσα από τις ερωταπαντήσεις, ραφινάρεται η όλη ερώτηση. Όλο αυτό είναι διαδικασία που προκύπτει από μία γνωσιακή βάση και ξεφεύγει από τα προγραμματισμένα.
Αυτό είναι καλύτερα κατανοητό μέσα από παραδείγματα, οπότε ας δούμε τα σημαντικότερα.
1.Google: ενσωματώνει στην μηχανή αναζήτησης λειτουργίες του chatbot της για να δίνει πιο άμεσες απαντήσεις και να εμπλέκεται σε πιο ομιλητικού τύπου διαδικασία.
2.Bing: ενσωματώνει ένα chatbot που λέγεται “Bing Chat” το οποίο χρησιμοποιεί το ChatGPT, την τεχνητή νοημοσύνη συνομιλίας και την τεχνολογία αναζήτησης για απαντά ερωτήσεις και να παρέχει πληροφορίες.
3.YouChat: μηχανή αναζήτησης που παρέχει απαντήσεις συνομιλίας και δίνει τη δυνατότητα επακόλουθων ερωτήσεων.
4.Meta: χρησιμοποιεί την κοινωνική χαρτογράφηση και τα δεδομένα πραγματικού χρόνου της Google στο chatbot/βοηθό AI της.
5.Perplexity AI: ένα chatbot που λειτουργεί ως μηχανή αναζήτησης, εστιάζοντας στις πηγές πληροφοριών, στις ιστοσελίδες και τις παραπομπές.
Αν δεν είναι όλα τα παραπάνω σύγκληση τεχνολογιών, τότε τι είναι;
Πηγή εικόνας: dbwebsite.com
Τι σημαίνει αυτό για τους marketers και το SEO;
Εδώ παρουσιάζονται τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις. Αυτό σημαίνει ότι πλέον δεν είναι δυνατόν να γίνεται βελτιστοποίηση για μία μόνο πλατφόρμα αλλά είναι απαραίτητο να γίνεται για όλες (ή τουλάχιστον για τις περισσότερες). Η επιπλέον πρόκληση είναι η βελτιστοποίηση επάνω στην κύρια δύναμη της εκάστοτε πλατφόρμας (μεγάλος όγκος δουλειάς, κι εμείς νομίζαμε ότι η ΑΙ θα μας ελαφρύνει…)
Από πλευράς SEO, που είναι ο στόχος του άρθρου, απαιτούνται τα εξής:
Το τεχνικό SEO δηλαδή ο πυρήνας του site είναι κρίσιμης σημασίας: η ταχύτητα, η φιλικότητα για κινητά και η σωστή δομή εξασφαλίζουν ότι το περιεχόμενο θα καταλογογραφηθεί αποτελεσματικά.
Η επόμενη βελτιστοποίηση αφορά την σημασιολογική αναζήτηση (semantic search), δηλαδή την βελτιστοποίηση με βάση τον φυσικό τρόπο ομιλίας και τον φυσικό τρόπο αναζήτησης, ώστε να συμπίπτει με τον σκοπό του χρήστη.
Τέλος, η ποιότητα και η χρησιμότητα του περιεχομένου παραμένουν βασικές παράμετροι στην εξίσωση. Περιεχόμενο πρωτότυπο, καλοφτιαγμένο, έγκυρο, χρήσιμο, αξιόπιστο, πιστό στο χαρακτήρα της μάρκας/προϊόντος (που τον αναδεικνύει) θα είναι πάντα το ζητούμενο. Εδώ βέβαια προστίθεται και κάτι νέο: η βελτιστοποίηση πρέπει πλέον να αφορά όχι μόνο στην αρχική ερώτηση αλλά και στις μετέπειτα ερωτήσεις, σε αυτές που οδηγούν στο ραφινάρισμα της αναζήτησης. Χρειάζεται λοιπόν στιβαρή προετοιμασία για να μπορέσετε να στήσετε όλες τις πιθανές εκβάσεις μία ερώτηση και συζήτησης με τον χρήστη.
Κατά τα άλλα, βλέπουμε ότι οι βασικές γραμμές του SEO παραμένουν αυτές που ξέρουμε.
Πηγή εικόνας προφίλ: vproexpert.com