Στις μέρες μας, δύσκολα θα βρεις μία επιχείρηση που δεν έχει κάποια παρουσία στο Facebook, το Twitter, το Instagram ή το LinkedIn. Το γεγονός όμως ότι όλοι χρησιμοποιούν τα social media δεν σημαίνει ότι το κάνουν και σωστά. Για την ακρίβεια, χωρίς μία σωστή στρατηγική, η θυσία ανθρωπίνων και οικονομικών πόρων θα πάει χαμένη. Δείτε τα πιο συνηθισμένα λάθη που πρέπει να αποφύγετε στην διαχείρηση των social media.
1. Ανοίγεστε απότομα
Χρειάζεται πολύς χρόνος και προσπάθεια για να χτίσετε την παρουσία σας στα social media. Πρέπει να έχετε συνεχή επαφή με τους ανθρώπους και να τους επικοινωνείτε πληροφοριακά και/ή προκλητικά μηνύματα για να ξεχωρίσετε στο πλήθος. Είναι δύσκολο να το κάνεις αυτό σε ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης, πόσο μάλλον σε δύο, τρία ή είκοσι. Οι έξυπνες μικρές επιχειρήσεις γνωρίζουν τη δυναμικότητα των διαθέσιμων πόρων τους και κάνουν ένα βήμα τη φορά.
2. Χρησιμοποιείτε παντού την ίδια στρατηγική
Οι επιχειρήσεις που κάνουν το λάθος Νο1, τείνουν επίσης να επιλέγουν τον εύκολο δρόμο και να κάνουν τις ίδιες αναρτήσεις σε όλες τις πλατφόρμες. Μεγάλο λάθος. Οι χρήστες των social media χρησιμοποιούν αρκετές πλατφόρμες και αν διαβάζουν το ίδιο μήνυμα παντού χάνουν το ενδιαφέρον τους. Θα πρέπει να έχετε διαφορετική στρατηγική για κάθε μέσο. Για παράδειγμα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το Twitter προκειμένου να ανακοινώσετε κάποια περίοδο εκπτώσεων και το Facebook για να αναρτήσετε φωτογραφίες προϊόντων σε χρήση. Κάτι τέτοιο δίνει κίνητρο στους χρήστες να σας ακολουθούν σε πολλαπλές πλατφόρμες.
3. Δεν απαντάτε στα σχόλια
Είναι πραγματικά αξιοπερίεργο το πόσες εταιρείες ξεχνούν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κοινωνικά. Όταν κάποιος επικοινωνεί με την εταιρεία σας με κάποιο σχόλιο, τότε θα πρέπει να απαντήσετε και μάλιστα γρήγορα και υπεύθυνα. Τυχόν σκεπτικά του τύπου “η εταιρεία μας είναι υπεράνω για να μιλάει με το κοινό” είναι καταστροφικά. Θα σας χαρακτηρίσουν σαν μία εταιρεία που ενδιαφέρεται μόνο για να διαφημιστεί.
4. Δεν έχετε “ανθρώπινη” πλευρά
Σε συνέχεια του παραπάνω, ένα από τα “θανάσιμα αμαρτήματα” στα social media αποτελεί να χρησιμοποιεί κανείς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μόνο ως μέσα προώθησης. Στα social media, η αυθεντικότητα έχει μεγάλη αξία ενώ δεν είναι κακό να παραδεχθείτε ένα λάθος, να ζητήσετε βοήθεια, να μοιραστείτε άλλου το περιεχόμενο και να απαντήσετε με ειλικρίνεια στην κριτική. Αν ανήκετε σε μία από τις εταιρείες που δεν προτίθενται να το κάνουν αυτό είτε θα πρέπει να αλλάξετε στάση είτε να επιλέξετε κάποιον άλλο τρόπο διαδικτυακού marketing.
5. Δεν δίνετε για να πάρετε
Το να προσφέρεις κάτι για να πάρεις κάτι άλλο σε αντάλλαγμα αποτελεί μία “άτυπη συμφωνία” στα social media. Η στρατηγική αυτή απαιτεί ισχυρό πνεύμα γενναιοδωρίας. Και δεν εννοούμε να ταράξετε τον κόσμο στις προσφορές αλλά να προσφέρετε βοήθεια όπου χρειάζεται. Οι εταιρείες που προσφέρουν χρήσιμο περιεχόμενο, χρησιμοποιούν το content marketing και το blogging και συμμετέχουν σε συζητήσεις όπου μπορούν να βοηθήσουν είναι και αυτές που ξεχωρίζουν στα social media.
6. Προμοτάρετε πολύ τα προϊόντας σας
Στους χρήστες των social media δεν αρέσει η στυγνή πώληση. Για την ακρίβεια έχουν μάθει να την αποφεύγουν περίτεχνα. Μην καταβάλλετε πολύ μεγάλη προσπάθεια να πουλήσετε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας. Ξαναλέω, τα κοινωνικά δίκτυα είναι κοινωνικά. Ο καλύτερος δρόμος για να κερδίσετε πωλήσεις είναι χτίζοντας σχέσεις με την κοινότητά σας στα social media και συστήνοντάς τους διακριτικά την ιδέα να συνεργαστείτε.
7. Δεν προωθείτε αρκετά τις πωλήσεις
Το να μην προσπαθείτε καθόλου να πουλήσετε μέσω των social media αποτελεί επίσης λάθος. Σχεδόν ισοδυναμεί με το να μην έχετε καθόλου στρατηγική. Αν βλέπετε τα social media ως έναν τρόπο για να δημιουργήστε αξιοπιστία και αναγνωρισιμότητα καλά κάνετε αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει να μετατρέψετε αυτήν την εμπιστοσύνη σε πωλήσεις. Οι έξυπνες μικρές επιχειρήσεις σταδιακά αυξάνουν τις πωλήσεις και τα έσοδά τους μέσω των social media. Δεν χρειάζεται να προωθείτε τα προϊόντα σας με πολύ διαφημιστικό τρόπο αλλά μία σωστή στρατηγική περιλαμβάνει δραστηριότητες που προωθούν τις πωλήσεις.
8. Δεν ασχολείστε αρκετά
Οι μικρές επιχειρήσεις συνήθως γνωρίζουν πολλά για τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, την αγορά και το κοινό τους –πράγματα που δεν τα ξέρουν οι άλλοι. Μικρές τέτοιες γνώσεις μπορεί να φανούν πολύτιμες στα social media. Ακόμα κι αν προσλάβετε ένα άτομο για να διαχειρίζεται την παρουσία και προώθησή σας στα social media, θα πρέπει να συνεισφέρετε με τις γνώσεις σας και να έχετε άποψη.
9. Δεν παρακολουθείτε τα στατιστικά σας
Αρκετές μικρές επιχειρήσεις που βρίσκονται στα social media εδώ και χρόνια δεν έχουν καμία απολύτως ιδέα για το ποιες εκστρατείες τους “πιάνουν”. Προφανώς, το να μην έχεις έναν τρόπο να εκτιμήσεις την πορεία σου στα social media οδηγεί σε χάσιμο χρόνου και χρημάτων καθώς και σε αδυναμία βελτίωσης της αποτελεσματικότητας. Σημαντικές μετρήσεις από τις οποίες μπορείτε να ξεκινήσετε αποτελούν τα social shares του περιεχομένου της επιχείρησής σας, η απήχησή σας, οι πωλήσεις/μετατροπές μέσω των social media, η επισκεψιμότητα στην ιστοσελίδα σας από τα social media, το engagement του κοινού σας κ.α. Παρακολουθώντας συχνά ορισμένα στατιστικά θα αποκτήσετε μία αίσθηση για το αν και τι πηγαίνει καλά.
10. Δεν ξέρετε τι θέλει το κοινό σας
Το να μην έχετε ιδέα για το τι χρειάζεται το κοινό σας αποτελεί ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη. Δεν αρέσουν σε όλους τα αστεία βίντεο με γατούλες και σίγουρα δεν ταιριάζουν σε όλα τα προφίλ ενώ κάτι που μπορεί να άρεσε στη δική σας γενιά να μην αρέσει στην τωρινή. Έχει μεγάλη σημασία να μελετήσετει το κοινό σας και να μάθετε τι το ενδιαφέρει.
11. Ποστάρετε πάρα πολλά ή πολύ λίγα
Η συχνότητα με την οποία θα ποστάρετε είναι πολύ σημαντική. Για να δημιουργήσετε μία σταθερή παρουσία στα social media δεν αρκεί κανα ποστ πού και πού. Αν δεν έχετε το χρόνο που απαιτείται για να ασχοληθείτε σοβαρά με τα social media καλύτερα να προσλάβετε κάποιον να το κάνει για εσάς. Αντίθετα, πολλές αναρτήσεις θα προκαλέσουν ενοχλήσεις και πολλά unfollow. Θα πρέπει να βρείτε την χρυσή τομή για τον αριθμό αλλά και τα είδη των αναρτήσεών σας. Σε γενικές γραμμές συνιστώνται 1-5 posts αναλόγως της πλατφόρμας και της φύσης της εταιρείας σας.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν έρθει για να μείνουν και θα έρχονται ολοένα και περισσότερα. Αξιοποιήστε τα σωστά για να κερδίσετε τα μέγιστα οφέλη για την επιχείρησή σας.
Συντάκτρια: Μαρία Κρητικού