Αν σας ρωτούσα ποια είναι τα πρώτα λογότυπα που σας έρχονται στο μυαλό, τι θα απαντούσατε; Πιθανώς η λίστα σας να περιλαμβάνει ονόματα όπως η Apple, η Nike, τα Windows ή η Google. Γιατί όμως αυτά τα ονόματα μένουν στο μυαλό σας και δεν μπορείτε να θυμηθείτε με τίποτα το λογότυπο από το μαγαζάκι δίπλα από το σπίτι σας;
Ένας από τους λόγους είναι ότι το σκεπτικό πίσω από το σχεδιασμό αυτών των λογοτύπων ήταν αυτός ακριβώς: να παραμείνουν χαραγμένα στο μυαλό των ανθρώπων. Πώς; Παρακάτω θα διαβάσετε ορισμένα πράγματα που πρέπει να σκεφτείτε πριν δημιουργήσετε λογότυπο για την νέα εταιρεία σας.
1. Έμπνευση
Δεν είστε ο πρώτος άνθρωπος που σχεδιάζει λογότυπο. Αρκετοί άλλοι το έχουν κάνει πριν από εσάς και ίσως να σας έχουν ήδη κλέψει τις αρχικές σας ιδέες. Μη το βάζετε κάτω. Το logo σας είναι κάτι που πρέπει να σκεφτείτε καλά ώστε να δημιουργήσετε ένα λογότυπο που θα είναι μοναδικό και θα ταυτοποιεί την παρουσία σας στο διαδίκτυο και όχι μόνο.
Πού βρίσκει κανείς έμπνευση; Το ότι το πρωτότυπο έχει χαθεί είναι γνωστό, το έχει πει και ο Βέλτσος. Επομένως το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να… εμπνευστείτε από άλλους. Κάντε έρευνα, μελετήστε τα λογότυπα ανταγωνιστικών σας εταιρειών και πάρτε ιδέες. Κάντε brainstorming, συνδυάστε ιδέες και βρείτε αυτό που ταιριάζει στην εταιρεία σας.
2. Ιδιαιτερότητα
Είπαμε, να κάνετε έρευνα ώστε να πάρετε ιδέες. Αυτό δεν σημαίνει να τις αντιγράψετε κιόλας. Είναι πολύ σημαντικό το λογότυπό σας να παραπέμπει τους πελάτες σας σε εσάς και μόνο σε εσάς. Είναι αυτό που σας κάνει να ξεχωρίζετε ανάμεσα στους ανταγωνιστές σας και όχι να τους θυμίζετε.
Αν αντιγράψετε μία ιδέα και φαίνεται -παρότι μπήκατε στον κόπο να αλλάξετε το χρώμα- τότε οι πελάτες σας θα σκεφτούν ότι αφού δεν μπορούν να σχεδιάσουν ένα μοναδικό logo, πώς θα μου προσφέρουν μία λύση διαφορετική από τους άλλους; Επιχειρήστε λοιπόν να δημιουργήσετε ένα μοναδικό λογότυπο, τέτοιο που άμα βάζατε όλα τα λογότυπα του κλάδου σας στη σειρά, το δικό σας θα ξεχώριζε.
3. Χρώματα – Γραμματοσειρά
Το χρώμα του λογότυπού σας είναι κάτι που θα πρέπει να σκεφτείτε πολύ καλά. Αφενός δεν θα πρέπει να θυμίζει τα λογότυπα των ανταγωνιστών σας, όπως αναλύσαμε παραπάνω. Αφετέρου, το χρώμα που θα επιλέξετε θα πρέπει να περνάει και το σωστό μήνυμα. Αν για παράδειγμα έχετε μωρουδιακά ρούχα, τότε πιθανώς να ταιριάζει ένα χρώμα όπως το ροζ ή το γαλάζιο. Αν το θέμα της εταιρείας σας έχει να κάνει με το περιβάλλον, τότε ίσως να πρέπει να επιλέξετε κάποια απόχρωση του πράσινου.
Το σημαντικότερο όμως ίσως που έχετε να σκεφτείτε είναι ότι το κάθε χρώμα φέρνει διαφορετικά αποτελέσματα στην ψυχολογία των ατόμων. Για παράδειγμα το μπλε, εκπέμπει εμπιστοσύνη ενώ το μωβ εκπέμπει κομψότητα και το κόκκινο δυναμικότητα, ενθουσιασμό, δράση. Παλιότερο άρθρο μας, στο οποίο αναλύουμε την ψυχολογία των χρωμάτων στο marketing θα σας βοηθήσει πού στην επιλογή χρώματος για το λογότυπό σας.
Η γραμματοσειρά που θα επιλέξετε είναι εξίσου σημαντική με το χρώμα. Και πάλι, έχει να κάνει με την ψυχολογία των καταναλωτών αλλά και με πιο πρακτικά ζητήματα. Για παράδειγμα το 2015 η Google αποφάσισε να αλλάξει τη γραμματοσειρά της, αφαιρώντας τις πατούρες (serifs), κυρίως για να είναι πιο ευδιάκριτη στις μικρές συσκευές.
4. Όνομα
Πώς μπορεί κανείς να σκεφτεί όνομα για την επιχείρησή του; Δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο. Μία είναι η λύση: Brainstorming. Μαζευτείτε 2-3 άτομα και πετάξτε ιδέες. Χαλαρά, χωρίς πίεση και όσο το δυνατόν πιο δημιουργικά. Η μία ιδέα θα φέρει μία άλλη και θα σας βοηθήσει να σκεφτείτε κάτι έξυπνο. Μερικές συμβουλές για να ξεκινήσετε:
Επιλέξτε ένα όνομα που θα ακούγεται ελκυστικό (και σε εσάς αλλά κυρίως) στο κοινό σας
Να είναι σύντομο
Επιλέξτε λέξεις που προκαλούν ευχάριστους συνειρμούς/αναμνήσεις
Προσπεράστε την ιδέα σας για το έξυπνο λογοπαίγνιο που μόνο εσείς καταλαβαίνετε
Σε κάθε περίπτωση έχετε στο νου σας ότι το όνομα της εταιρείας σας είναι κάτι που θα πρέπει να επιλέξετε πολύ προσεκτικά και θα χρειαστεί χρόνο.
5. Οι μόδες φεύγουν, οι τάσεις αλλάζουν
Μπορεί τώρα να σας φαίνεται καλή ιδέα να ονομάσετε το νέο σας εστιατόριο σας insta-food ή Yolo ή Grexit -ή τέλος πάντων το πιάσατε, χρησιμοποιώντας μία από τις δημοφιλείς λέξεις της χρονιάς. Οι μόδες όμως κάποια στιγμή ξεπερνιούνται. Κι επειδή μάλλον δημιουργείτε μία εταιρεία με το σκεπτικό ότι θα μείνει για κάμποσο καιρό ανάμεσά μας, καλύτερα στο λογότυπό σας ή το brand name σας, να μην περιλαμβάνει κάτι που κατά πάσα πιθανότητα θα σταματήσει να είναι πια τάση. Για παράδειγμα πριν 20 χρόνια ίσως να ήταν καλή ιδέα να ονομάσετε την επιχείρηση υποδημάτων σας “Ελβιέλα” (είπα, “ίσως”) αλλά η πικρή αλήθεια είναι ότι κανένας νέος σήμερα δεν θα ξέρει τι σημαίνει. Κατά τα άλλα, είναι φυσιολογικό όσο οι μόδες αλλάζουν, να αλλάζει και το logo σας, όσον αφορά στο σχήμα του, τις γραμματοσειρές του, ίσως και τις αποχρώσεις.
6. Μήπως χρειάζεστε βοήθεια;
Είστε καλός στο σχέδιο; Τέλεια! Στον ελεύθερό σας χρόνο μπορείτε να εξασκήσετε την τέχνη σας όσο θέλετε. Όταν πρόκειται όμως για το λογότυπο της εταιρείας σας, καλύτερα να απευθυνθείτε στους ειδικούς. Αν θέλετε να κάνετε μία σοβαρή δουλειά θα πρέπει να απευθυνθείτε σε έναν γραφίστα, στον οποίο θα μπορέσετε να μεταφέρετε τις ιδέες σας και μετά να τον αφήσετε να κάνει τη δουλειά του. Ένας γραφίστας δεν θα σας βοηθήσει μόνο στο σχεδιασμό του logo σας, αλλά θα το δημιουργήσει και στη σωστή μορφή, στα σωστά μεγέθη και τις διαστάσεις που θα σας χρειαστούν για την παρουσία σας σε έντυπα, στο διαδίκτυο κ.α.
7. Επιλέξτε είδος λογότυπου
Ναι, υπάρχουν διαφόρων… λογιών λογότυπα. Εσάς ποιο στυλ σας ταιριάζει από τα παρακάτω;
Γράμματα: Αρκετά λογότυπα, αποτελούνται από ένα ή δύο χαρακτηριστικά γράμματα. Τέτοια παραδείγματα αποτελούν η Chanel, το Play Station, τα McDonalds, η Unilever, η LG κ.α. Αρκετές βέβαια εταιρείες που χρησιμοποιούν ως βασικό λογότυπο μια ολόκληρη λέξη, έχουν και ένα πιο σύντομο, όπως για παράδειγμα το logo με το “f” του Facebook, ή το “P” του Pinterest.
Σύμβολα: Τα σύμβολα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στα logos. Όπως είπαμε, το λογότυπό σας δεν θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα περίπλοκο, θα μπορούσε όμως να δημιουργεί έναν συνειρμό όταν κάποιος το παρατηρήσει. Για παράδειγμα το logo της amazon, δείχνει ένα βελάκι από το a στο z, κάτι που για τους αγγλομαθείς παραπέμπει σε όλη την αλφάβητο ή αλφαβητικό κατάλογο, κάτι που πάει να πει ότι αυτή η εταιρεία τα έχει όλα. Το βελάκι σχηματίζει παράλληλα και ένα χαμόγελο. Θα μου πείτε η Amazon είναι η Amazon. Και “στα δικά μας” όμως συναντάμε πολύ συχνά τα σύμβολα στα ελληνικά λογότυπα, τα οποία παραπέμπουν σε ένα συναίσθημα ή μία εικόνα. Για παράδειγμα τα ΕΛΤΑ που απεικονίζουν τον Ερμή, τον αγγελιοφόρο των θεών.
Αφαιρετικά: Τα αφαιρετικά λογότυπα είναι αυτό που μάλλον καταλάβατε, logos που αποτελούνται από κάποια σύμβολα. Το πλεονέκτημά τους είναι ότι τραβάνε το μάτι και μένουν στο μυαλό των καταναλωτών. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα λογότυπα, αυτό της Nike: είναι ιδιαίτερα απλό και τραβάει την προσοχή των καταναλωτών όπου κι αν το δουν.
Wordmarks: Πρόκειται για ολόκληρες ή κομμένες λέξεις ή συντομογραφίες. Το Google είναι ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα για Wordmarks λογότυπα.
Καταλήγοντας, όποιο τύπο, γραμματοσειρά, χρώμα, όνομα και να επιλέξετε έχετε πάντα στο νου σας το λογότυπό σας να είναι απλό, καθαρό, πιασάρικο, μοναδικό, αναγνωρίσιμο και διαχρονικό.
Συγγραφή Άρθρου: Kρητικού Μαρία