Μέχρι στιγμής έχουμε αναφερθεί στα θετικά του ChatGPT, τα οποία δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητα.
Αλλά τι γίνεται με αυτή την εφαρμογή, δεν έχει μειονεκτήματα;
Φυσικά και έχει και μάλιστα πολλά και ακριβώς με αυτά θα ασχοληθούμε σήμερα.
Τα μειονεκτήματα σε αυτό το άρθρο αφορούν κατά κύριο λόγο την παραγωγή περιεχομένου.
Είναι αφύσικο
Όσοι ασχολούνται ερευνητικά με το περιεχόμενο που παράγεται από μηχανές έχουν ανακαλύψει μοτίβα που δείχνουν αφύσικα.
Για παράδειγμα η έλλειψη ιδιωματικού λόγου στα κείμενα που παράγει μπορεί να είναι σημάδι ότι το περιεχόμενο είναι «τεχνητό». Και μάλιστα κάτι τέτοιο είναι ανιχνεύσιμο από τον αλγόριθμο της Google.
Αντίστοιχα ένα κείμενο που έχει παραχθεί από την εφαρμογή είναι πολύ κυριολεκτικό και δεν περιέχει έμμεσα μηνύματα και μετατοπίσεις από το κυρίως θέμα συζήτησης. Ένας άνθρωπος όταν αναπτύσσει την απάντηση σε ένα ερώτημα συχνά ξεφεύγει από το αρχικό ερώτημα και κατόπιν επανέρχεται. Κάτι τέτοιο δεν συναντάται στο περιεχόμενο που δίνει η εφαρμογή.
Του λείπουν οι εκφράσεις
Ένα έμπειρο μάτι μπορεί να καταλάβει ότι το περιεχόμενο του ChatGPT μιμείται τι είναι τέχνη, αλλά δεν έχει τις πραγματικές ιδιότητες της καλλιτεχνικής έκφρασης καθώς η έκφραση προϋποθέτει συναίσθημα. Οπότε αφού το περιεχόμενό δεν μπορεί να διεγείρει το συναίσθημα ενός ανθρώπου, μπορεί να είναι μόνο πληροφοριακό.
Και μάλιστα πληροφοριακό με την έννοια της παράθεσης πληροφορίας διότι σύμφωνα με τα λεγόμενά των ακαδημαϊκών το ChatGPT μπορεί να μας δώσει μία εξαιρετική σύνοψη ενός θέματος αλλά δεν μπορεί να παραθέσει τα δεδομένα που οδηγούν στην πληροφορία.
Αντίθετα οι άνθρωποι δημιουργούν περιεχόμενο μέσα από τη γνώση, την εμπειρία και την οπτική τους.
Πολυλογία;
Το ChatGPT είναι πολύ φλύαρο. Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι οι άνθρωποι ενέκριναν το 50% των απαντήσεων που έδωσε το ChatGPT σε ερωτήσεις που αφορούσαν οικονομία και ψυχολογία αλλά όχι αυτές που αφορούσαν ιατρικά θέματα και αυτό διότι οι απαντήσεις δεν ήταν άμεσες αλλά υπερβολικά φλύαρες.
Αυτό συμβαίνει γιατί η εφαρμογή προσπαθεί να καλύψει ένα θέμα από όλες τις πλευρές τη στιγμή που ο άνθρωπος αναζητά μία σαφή και συγκεκριμένη απάντηση. Και αυτό πρέπει να το λάβουμε υπ’ όψιν εμείς οι marketers. Τόσο για την αξία που παρέχει το περιεχόμενο στον χρήστη όσο και για τα snippets της Google, τα οποία δεν μπορούν να προκύψουν από μία μακροσκελή απάντηση.
Σε συνέχεια του παραπάνω ας σημειωθεί ότι το περιεχόμενο που παράγεται από την εφαρμογή είναι συχνά υπερλεπτομερές και περιεκτικό ενώ οι άνθρωποι θα το ήθελαν πιο άμεσο και στοχευμένο.
Δομή και λογική
Η δομή και η λογική δεν λείπουν από τις απαντήσεις που δίνει το ChatGPT. Οι απαντήσεις ακολουθούν συγκεκριμένη λογική δομή και οργάνωση που δείχνει ότι δεν είναι ανθρώπινες. Μοιάζουν αφύσικες καθώς ο τρόπος που ανταποκρίνονται οι άνθρωποι στις ερωτήσεις είναι ολότελα διαφορετικός.
Ανακρίβειες
Η εφαρμογή τείνει να κάνει λάθη και να λέει ψέματα; Σύμφωνα με τις έρευνες που γίνονται τον τελευταίο μήνα, ένας αναγνώστης μη ειδικός σε ένα θέμα μπορεί εύκολα να πέσει θύμα του περιεχομένου της εφαρμογής.
Ουδετερότητα και επισημότητα
Το ChatGPT πασχίζει να είναι ουδέτερο. Δεν διαλέγει πλευρές. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Είναι ωστόσο ενδεικτικό και μας βοηθά να καταλάβουμε ότι το εν λόγω περιεχόμενο είναι δημιουργία της εφαρμογής και όχι κάποιου ανθρώπου.
Επίσης, το ChatGPT δημιουργεί περιεχόμενο σε επίσημη γλώσσα. Δεν χρησιμοποιεί την χαλαρότητα του λόγου που έχει η ανθρώπινη ομιλία και γραφή. Του λείπουν στοιχεία του λόγου όπως η ειρωνεία, το χιούμορ, η αργκό, οι συντομογραφίες και τα αρκτικόλεξα, οι ρητορικές ερωτήσεις, οι μεταφορές και άλλα.
Όπως ήδη ξέρουμε το ChatGPT είναι υπό εκπαίδευση και έχει πολλά ακόμα να μάθει. Προς το παρόν, το περιεχόμενο που παράγει είναι ανεπαρκές τόσο από πλευράς πληροφόρησης όσο και από πλευράς ύφους και για αυτό η ίδια η εταιρεία παροτρύνει τους χρήστες να επαληθεύσουν το περιεχόμενο που τους δίνει.
Έτσι, σε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου (για το αν κινδυνεύουν οι δουλειές των marketer από το ChatGPT), θα πούμε ότι τουλάχιστον σε ότι αφορά τη δημιουργία περιεχομένου, το ChatGPT δεν απειλεί.
Το περιεχόμενο που παράγει, πριν χρησιμοποιηθεί, απαιτεί «χτένισμα» και επαλήθευση από τους ανθρώπους. Και σε αυτό θα χρειαστούμε τη βοήθεια των ειδικών διαφόρων ειδικοτήτων.
Πηγή εικόνων: gimagency.gr, codingem.com