Τα social media είναι απαραίτητα στη marketing στρατηγική σας (το έχετε ακούσει εκατομμύρια φορές) και όπως σε κάθε στρατηγική έτσι κι εδώ θα χρειαστείτε ένα πλάνο.
Το να δημιουργήσετε ένα marketing plan δεν είναι και απλή υπόθεση αλλά θα σας κρατήσει οργανωμένους και θα συμβάλει στην αποτελεσματικότητα της στρατηγικής σας. Παρακάτω θα δείτε τα 11 βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για ένα καθώς πρέπει social media marketing plan.
1. Ξεκαθαρίστε τι θέλετε
Είναι αρκετά βασικό να ξέρετε τι θέλετε. Γιατί θέλετε να επενδύσετε χρόνο, ενέργεια και ενδεχομένως χρήμα στα social media; Είστε έτοιμοι να κάνετε πληρωμένες καμπάνιες για να προωθηθείτε στα social media; Γιατί το λέω αυτό: Κάποτε ήταν αρκετά εύκολο να γίνεις γνωστός μέσω Facebook. Πλέον τα πράγματα έχουν γίνει αρκετά δύσκολο ακριβώς για να αναγκάζονται οι επιχειρήσεις να δώσουν κάποια χρήματα για να αυξήσουν την απήχησή τους.
Στο περίπου, να περιμένετε το 2,5-5% των fan σας στο Facebook να δει τα posts σας, το 10-16% στο Twitter και το Instagram και το 20% στο LinkedIn. Για να πιάσετε τους υπόλοιπους ίσως χρειαστεί να βάλετε το χεράκι σας στην τσέπη. Αυτά για να ξέρετε τι να περιμένετε.
Σε κάθε περίπτωση πάντως θα πρέπει να έχετε κάποιους στόχους και λόγους για τους οποίους αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τα social media.
Αυτοί μπορεί να είναι:
- Αύξηση του Brand Awareness (το να γίνετε γνωστοί στο ευρύ κοινό)
- Πωλήσεις
- Επισκεψιμότητα στην ιστοσελίδα σας
- Leads (π.χ. το κατέβασμα ενός e-book ή μιας εφαρμογής)
- Η διατήρηση ενός πιστού κοινού (loyalty)
2. Βάλτε συγκεκριμένους στόχους
Μόλις αναγνωρίσετε ποιοι είναι οι στόχοι σας γενικά στο κάθε κοινωνικό δίκτυο, θα πρέπει να θέσετε και πιο συγκεκριμένους marketing στόχους για να τους πετύχετε. Για παράδειγμα αν γενικά θέλετε να αυξήσετε τις πωλήσεις σας, τότε ένας συγκεκριμένος στόχος σας θα μπορούσε να είναι να αυξήσετε κατά 50% τις πωλήσεις σας μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
Οι στόχοι σας θα πρέπει να είναι αυτό που εμείς οι αγγλομαθείς του marketing λέμε S.M.A.R.T. Είναι τα αρχικά για:
Specific: Συγκεκριμένοι
Measurable: Μετρήσιμοι
Attainable: Εφικτοί (Αν δεν έχετε ιδέα για το τι σημαίνει ένας ρεαλιστικός ή εφικτός στόχος, τότε θα μπορούσατε να ξεκινήσετε από τα… χαμηλά και στη συνέχεια να αυξήσετε τους στόχους σας ανάλογα με τα αποτελέσματα που είχατε, βλέποντας και κάνοντας δηλαδή)
Relevant: Σχετικοί (με τους γενικότερους στόχους σας σαν επιχείρηση)
Timely: Έγκαιροι, που σημαίνει να έχετε κάποιο περιορισμό χρόνου, ένα deadline.
3. Διαλέξτε τα όπλα σας (κοινωνικές πλατφόρμες)
Εκτός από το Facebook, υπάρχουν δεκάδες ακόμα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που μπορεί να σας κάνουν. Φυσικά δεν μπορείτε να είστε σε όλες. Θα πρέπει να επιλέξετε ποιες πλατφόρμες είναι κατάλληλες για εσάς. Σκεφτείτε το ύφος της επιχείρησής σας, το κοινό σας, τα ενδιαφέροντά του, το είδος των ποσταρισμάτων που θα σας ενδιέφερε κ.α.
Οι βασικές επιλογές σας:
- Google+
- Youtube
4. Δημιουργήστε ή βελτιστοιποιήστε σελίδες και προφίλ
Τα προφίλ σας στα social media αποτελούν ένα παρακλάδι της ιστοσελίδας σας. Όπως φροντίζετε το site σας να είναι όμορφο και λειτουργικό, το ίδιο θα πρέπει να κάνετε και με τις σελίδες σας στις κοινωνικές πλατφόρμες.
Ορισμένα βασικά για τη βελτιστοποίηση της σελίδας σας:
- Δώστε έμφαση στις σωστές και ελκυστικές εικόνες προφίλ και εξωφύλλου
- Παρέχετε σωστές και πλήρεις πληροφορίες για την επιχείρησή σας
- Δημιουργήστε το δικό σας URL για τη Facebook σελίδα σας
- Προσθέστε Call to Action
- Βελτιστοποιήστε για SEO
- Καρφιτσώστε το καλύτερο περιεχόμενό σας στην κορυφή της σελίδα σας
- Χρησιμοποιήστε τα Facebook Page Tabs
Τα μεγέθη για τις εικόνες στα social media:
5. Ανακαλύψτε το κοινό σας
Το να αναγνωρίσετε τους ιδανικούς πελάτες για εσάς, είναι κάτι βασικό για τη στρατηγική σας στα social media. Η δημιουργία προφίλ αγοραστών (buyer personas) θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε και να στοχεύσετε στα σωστά άτομα, μέσω της σωστής πλατφόρμας, την κατάλληλη στιγμή και με το κατάλληλο μήνυμα.
Όταν ξέρετε την ηλικία, το εισόδημα, τα ενδιαφέροντα, τα προβλήματα, τις συνήθειες, τα κίνητρα του κοινού σας, τότε είναι ευκολότερο και φθηνότερο να στοχεύσετε σε αυτούς μέσω των social media.
Αν για παράδειγμα έχετε ρούχα μπεμπέ, τότε πιθανώς ένα προφίλ αγοραστή να αποτελούν γυναίκες, ηλικίας 18-40, που είναι έγγυες, ενδιαφέρονται για ρούχα και θέματα που αφορούν την εγγυμοσύνη. Ένα άλλο προφίλ να είναι οι γυναίκες, ίδιας ηλικίας που γέννησαν πρόσφατα και ψάχνουν συμβουλές και ρούχα για για νεογέννητα. Ένα άλλο θα μπορούσε να είναι άτομα που έχουν βαφτιστήρια κοκ.
6. Κάντε έρευνα ανταγωνισμού
Μία έρευνα για το τι κάνει ο ανταγωνισμός θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε μία ιδέα για το τι πάει καλά, ώστε να υιοθετήσετε και εσείς αντίστοιχες πρακτικές στη στρατηγική σας ή να αποφύγετε ορισμένες.
Ξεκινήστε δημιουργώντας μια λίστα με τους 3-5 βασικούς ανταγωνιστές σας. Δείτε ποια κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιούν και μελετήστε και καταγράψτε τη στρατηγική τους: τον αριθμό, τις ώρες και τα είδη των αναρτήσεων, την ανταπόκριση του κοινού σε κάθε ανάρτηση, τον αριθμό των φαν κτλ.
Κάτι που έχει επίσης σημασία να μελετήσετε είναι το engagement του κοινού των ανταγωνιστών σας. Για να το υπολογίσετε, δείτε για παράδειγμα τα τελευταία 20 posts της Σελίδας που σας ενδιαφέρει. Μετρήστε τα likes, comments και shares και διαιρέστε τα δια του συνολικού αριθμού των φαν της σελίδας. Κάντε το ίδιο και για τους άλλους, ώστε να βγάλετε ένα συμπέρασμα.
7. Επιλέξτε τακτική
Τι είδους ποσταρίσματα έχετε αποφασίσει να κάνετε; Χιουμοριστικά, Φωτογραφίες, Βίντεο, Περιεχόμενο, Προϊόντα… οι επιλογές σας είναι αρκετές και καλό θα είναι να κάνετε ορισμένες δοκιμές για να δείτε τι έχει ανταπόκριση και τι ταιριάζει καλύτερα στη σελίδα και τους στόχους σας.
8. Δημιουργήστε μία στρατηγική περιεχομένου
Η αλήθεια είναι ότι περιεχόμενο και social media πάνε μαζί: Χωρίς περιεχόμενο τα social media είναι άδεια και χωρίς social media, κανείς δεν θα μάθει για το περιεχόμενό σας.
Αναπτύξτε μία στρατηγική που θα βασίζεται στη δημιουργία περιεχομένου που σχετίζεται με την επιχείρησή σας και βοηθά τους χρήστες και τους πελάτες με κάποιο τρόπο ενώ την ίδια στιγμή προσδίδει κύρος στην εταιρεία σας. Το περιεχόμενο αυτό θα είναι πολύ εύκολο να αναρτήσετε στα social media και θα βοηθήσει στην αύξηση του κοινού σας, των πωλήσεων και του brand awareness σας.
9. Μπείτε σε πρόγραμμα
Έχει σημασία για τη στρατηγική σας να μην ποστάρετε όποτε το θυμηθείτε αλλά να έχετε έναν προγραμματισμό στις αναρτήσεις σας ανά πλατφόρμα. Κάντε μία έρευνα για το ποιες ώρες και ποιες αναρτήσεις σας πηγαίνουν καλύτερα ανά κοινωνική πλατφόρμα και δημιουργήστε ένα excel στο οποίο θα αναγράφονται οι ώρες που θα γίνονται αναρτήσεις, το είδος των αναρτήσεων και η διανομή του περιεχομένου σας.
Σε γενικές γραμμές ενδείκνυνται τα παρακάτω:
Το Facebook χρησιμοποιείται από άτομα που βρίσκονται είτε στο σπίτι είτε στη δουλειά είτε από mobile είτε από desktop. Οι ιδανικές ώρες για να ποστάρετε στο Facebook είναι 12-1 τα Σαββατοκύριακα, 3-4 τις Τετάρτες και 1-4 τις Πέμπτες και τις Παρασκευές ενώ οι χειρότερες είναι τα Σαββατοκύριακα πριν τις 8 το πρωί και μετά τις 8 το βράδυ. Τις Παρασκευές ο κόσμος ανταποκρίνεται περισσότερο στις αναρτήσεις και ειδικά τις διασκεδαστικές.
Το Twitter χρησιμοποιείται επίσης και εν ώρα εργασίας και από το σπίτι ενώ οι καλύτερες ώρες για να ποστάρετε είναι 12-3 τις καθημερινές και 5-6 τα Σαββατοκύριακα. Για κάποιες επιχειρήσεις πηγαίνουν καλά επίσης οι αναρτήσεις που γίνονται 2-3, 6-7 και 9-10. Πειραματιστείτε για να δείτε αν ισχύει το ίδιο και για εσάς.
Το LinkedIn είναι περισσότερο επαγγελματικό και χρησιμοποιείται συνήθως κατά τις εργάσιμες ώρες, λίγο πριν την έναρξη και λίγο μετά τη λήξη του ωραρίου. Οι καλύτερες ώρες για το LinkedIn είναι μεσοβδόμαδα 5-6 ενώ άλλες ιδανικές ώρες αποτελούν την Τρίτη 10-11 και τις Τρίτες, τις Τετάρτες και τις Πέμπτες 7.30-8.30 το πρωί, 12.00 το μεσημέρι και 5-6 το απόγευμα.
Το Pinterest είναι κυρίως γυναικείο και περισσότερο ενεργό τα απογεύματα. Οι καλύτερες ώρες για να κάνετε αναρτήσεις στο Pinterest είναι τα απογεύματα όλες τις ημέρες της εβδομάδας και τα Σάββατα 8-11 το βράδυ. Οι ιδανικές ώρες συμπεριλαμβάνουν επίσης τις καθημερινές 2-4 το μεσημέρι και 2-4 τα ξημερώματα.
Τέλος το Instagram που χρησιμοποιείται από κινητές συσκευές χρησιμοποιείται συνήθως κάθε ώρα και λίγο περισσότερο σε ώρες εκτός εργασίας. Οι καλύτερες ώρες για το Instagram είναι οι Δευτέρες και οι Πέμπτες κάθε ώρα εκτός από 3-4 το μεσημέρι.
Συγγραφή 'Αρθρου: Κρητικού Μαρία